دستگاههای موسیقی ایرانی
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- mr nazari
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 972
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲, ۳:۳۹ ب.ظ
- امتیاز: 189
- اولین ساز: Csio SA20
- کیبرد فعلی: A3000
- میکروفون: P.V
- موبایل: نوکیا
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: کرج
- تشکر کرده: 37 دفعه
- تشکر شده: 31 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
میتونم از استاد سعید بپرسم که ملودی شیرین شیرین ویا محمد نبودی ببینی ویا لب کارون در چه مایه و دستگاهی هستش؟
به امید طرح سوالات بیشتر.....
به امید طرح سوالات بیشتر.....
- MNS
- عضو فعال
- پست: 255
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰, ۳:۱۶ ق.ظ
- امتیاز: 302
- اولین ساز: Casio-CT637
- کیبرد فعلی: Tyros 3
- کارت صوتی: Realtek HD
- نرم افزار: LMMS, Anvil, PriMus, Audacity
- موبایل: Huawei Mate 9
- زمينه تخصص: نرم افزارهاي آهنگسازي
- محل اقامت: آلمان، اشتوتگارت
- تشکر شده: 8 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
mr nazari نوشته شده:میتونم از استاد سعید بپرسم که ملودی شیرین شیرین ویا محمد نبودی ببینی ویا لب کارون در چه مایه و دستگاهی هستش؟
به امید طرح سوالات بیشتر.....
با اجازه از استاد سعید
دوست عزیز
ملودی هایی مثل لب کارون در دستگاه شور هستند.
دستگاه شور آواز های متعددی داره. برای مثال میشه از آواز های دشتی و بیات ترک و افشاری و ... نام برد که فرقشون در نوت های شاهد و گاهی هم تغییرات نوت اونهاست.
مثلا لب کارون از اونجایی که در وسط آهنگ مثلا در گامی خاص مثال بزنم (برای آسون تر شدن کار، مثل ساده بگم فرض کنید نوت سی کرن هست)، چون فا دیز کرن میشه
پس مشخصه که 7 نیم پرده بعد از نوت کرن دوباره کرن هست و این آواز دشتی در دستگاه شور است.
برای دونستن آواز ها و گوشه های متفاوت باید ابتدا دستگاه ها را مطالعه کنید و سپس آواز های اونها را.
و گوشتون را قوی و حساس کنید به تغییرات نوت ها و حال و هوای دستگاه ها.
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
مرسي از استاد مهرداد عزيز انقدر كامل توضيح دادن كه نيازي به توضيح اضافه نيست.MNS نوشته شده:mr nazari نوشته شده:میتونم از استاد سعید بپرسم که ملودی شیرین شیرین ویا محمد نبودی ببینی ویا لب کارون در چه مایه و دستگاهی هستش؟
به امید طرح سوالات بیشتر.....
با اجازه از استاد سعید
دوست عزیز
ملودی هایی مثل لب کارون در دستگاه شور هستند.
دستگاه شور آواز های متعددی داره. برای مثال میشه از آواز های دشتی و بیات ترک و افشاری و ... نام برد که فرقشون در نوت های شاهد و گاهی هم تغییرات نوت اونهاست.
مثلا لب کارون از اونجایی که در وسط آهنگ مثلا در گامی خاص مثال بزنم (برای آسون تر شدن کار، مثل ساده بگم فرض کنید نوت سی کرن هست)، چون فا دیز کرن میشه
پس مشخصه که 7 نیم پرده بعد از نوت کرن دوباره کرن هست و این آواز دشتی در دستگاه شور است.
برای دونستن آواز ها و گوشه های متفاوت باید ابتدا دستگاه ها را مطالعه کنید و سپس آواز های اونها را.
و گوشتون را قوی و حساس کنید به تغییرات نوت ها و حال و هوای دستگاه ها.
به نظر من براي درك دستگاه ها، گوشه ها و رديف ها بايد يك ساز زهي نواخت تا كامل اونو فهميد.
من خودم با اينكه ساز اولم پيانو بود ولي براي درك بيشتر [HIGHLIGHT=#NaNffff]دستگاه ها براس مدت كوتاهي سه تار نواختم.[/HIGHLIGHT]
باز هم از دوست عزيزم آقاي نظري و مهرداد ممنونم
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- mr nazari
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 972
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲, ۳:۳۹ ب.ظ
- امتیاز: 189
- اولین ساز: Csio SA20
- کیبرد فعلی: A3000
- میکروفون: P.V
- موبایل: نوکیا
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: کرج
- تشکر کرده: 37 دفعه
- تشکر شده: 31 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
دوستان دو سایت متفاوت برای درک بهتر گوشه ها ی دستگاه ها ی موسیقی ومقامات آن (ایرانی وعربی) براتون گذاشتم. درضمن برای هر گوشه ای نمونه های متفاوت شنیداری گذاشته شده است... بایستی گوشه ها وپیش درآمدهارو بارها شنید وتمرین کرد تایاد گرفت وآن وقت لذت میبرید ازنواختن ردیفها وگوشهای موسیقی. چه بسا بارها ازاین گوشه هادرملودیهاتون استفاده کردین ولی اینبار با تسلط بهتربه این نواختن موزیک خواهید پرداخت وچه بسا علاقه بیشتری به موسیقی سنتی وحتی عربی پیدا خواهیدکرد....
ایرانی
عربی
تکته: چون ملودیهای ایرانی وعربی ازنظر موسیقیایی به هم نزدیک بوده وشباهت دارند ،به همین دلیل هر دوسایت آورده شده...
ایرانی
عربی
تکته: چون ملودیهای ایرانی وعربی ازنظر موسیقیایی به هم نزدیک بوده وشباهت دارند ،به همین دلیل هر دوسایت آورده شده...
- mr nazari
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 972
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲, ۳:۳۹ ب.ظ
- امتیاز: 189
- اولین ساز: Csio SA20
- کیبرد فعلی: A3000
- میکروفون: P.V
- موبایل: نوکیا
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: کرج
- تشکر کرده: 37 دفعه
- تشکر شده: 31 دفعه
دستگاه ماهور
ببخشید اساتید محترم وبا اجازتون: برای نواختن مایه ماهور همانطور که اساتید فرمودند از هر جایی میتونی شروع کنی مانند بقیه دستگاه های موسیقی فقط رعایت فاصله وترکیب نت ها مهم هستند که یه وقتی موزیک وملودی تون از دستگاه خارج نشه ، میتونی ماهوررا از DO(دو) شروع کنی وتا یک اکتاو بالاتر میتونی ردیفها وگوشه های ماهورروبنوازی , وبعضی وقتها از MI(می) کرون استفاده میشه کرد در همین آهنگ مرغ سحر . اینجا دیگه نت اصلی وپایه که محوریت داره نت DOهستش.....
برای مطالعه بیشتر میتونی همین تاپیک رو از ابتدا مطالعه کنید تا مشکلتون تاحدی حل بشه.
برای مطالعه بیشتر میتونی همین تاپیک رو از ابتدا مطالعه کنید تا مشکلتون تاحدی حل بشه.
- meysamusic
- عضو ویژه
- پست: 221
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳, ۸:۵۳ ب.ظ
- امتیاز: 147
- اولین ساز: sa21
- کیبرد فعلی: tyros5-61key
- کارت صوتی: Focusrite
- نرم افزار: Cubas
- زمينه تخصص: نوازنده و خواننده
- محل اقامت: کاشمر
Re: Scale Tuning _ ربع پرده
راستش تازه به این پست سرزدم وخیلی بحث ها جالب بود واساتید بنده درخیلی ازمباحث واقعا درست وبجا پاسخ داده بودند وفقط ازباب اینکه موسیقی فولکلور کارکردم خدمتتون عرض کنم: سوری کرن کردن یک سازفقط وفقط بسته به ملودی آهنگ تصنیف ومقامی هست که نوازنده قراره اجرا کنه .شماهیچ زمان نمیتونید یک الکوی کلی بسازید وتوقع داشته باشیدبرای مثال هر نوازنده نی انبان که به صورت زنده مقام نوازی میکنه شماهم براساس الگوی پیش ساخته که از قبل داشتین باهاش همنوازی کنین واین فراینددرموردتمامی سازهای مناطق ایران صدق میکنه مثلا دوزله سرنا کرنا قیچک کمانچه بالابان گارمون دیوان و.... حتی عود ونی که دربعضی از مناطق ایران مثل شمال وجنوب کشورجزء سازهای بومی منطقه محسوب میشن .واین مسئله ازفرهنگ ماایرانی هاهست که درهرمنطقه به وسیلله موسیقی حالات خود روازقبیل شادی وغم مناجات و...روابراز میکردن پس باتوجه به این نکات میشه گفت کوک سازها درهمه این حاللات متفاوت است مثلأدرمنطقه شمال خراسان رقصی دارن به نام کردی کرمانج (یک قارصه)که دردعای باران بایک گام وکوک خونده میشه (مناجات هست وباسوزبیشرواستفاده سوری کرن های بیشتر یعنی درفواصل کم بین چندنت گاها نوازنده چندنت روربع پرده میزنه)ولی همین رقص وملودی ها درمجالس شادی خیلی ساده وشایددربسیاری ازمواقع تنها دونت را ربع پرده میزنن وعموما به وسیله دوتار قشمه وکمانچه نواخته میشه چه درغم وچه درشادی .ازاین مثال ها زیادهسست جه درخراسان چه شمال کشور، جنوب، لرها آذری ها کردها عرب ها بلوچ ها که واقعا برای هم نوا شدن بایک موسیقی محلی حالاجدااز سازومنطقه بایداول اون تصنیف یا مقام ویاآهنگ روشناخت فهمید که قراره درکدوم لحظه کدوم نت ربع پرده بشه وتازه بعدازهمه اینها بایدتکنیک نوازنده هنگام استفاده بسیارنزدیک بشه به تکنیک های سازمورداستفاده. ونکته اساسی درکرن کردن انتخاب نت مبدا وشروع که در اصطلح نوازندگان کلاسیک گام مورد استفاده خطاب میشهکه درموسیقی ایرانی معملا کلید سل هست. پس عوامل زیادی دخیل درربع پرده واستفاده ازآن دخیل هست که به اختصار سعی کردم توضیحی به توضیحات دیگر دوستان اضافه کنم ومعمولا بین -53 تا+53 تیونینگ نت متغیر هست
- meysamusic
- عضو ویژه
- پست: 221
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳, ۸:۵۳ ب.ظ
- امتیاز: 147
- اولین ساز: sa21
- کیبرد فعلی: tyros5-61key
- کارت صوتی: Focusrite
- نرم افزار: Cubas
- زمينه تخصص: نوازنده و خواننده
- محل اقامت: کاشمر
Re: Scale Tuning _ ربع پرده
دستگاه شور که دربسیاری ازآهنگ های مجلسی مورداستفاده قرارمیگیره معمولا ازیک ربع پرده استفاده میشود.وترتیب نت ها به این صورت است سل، لا کرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا، سل، از می کرن و ر کرن درگاهی مواقع به عنوان نت زینت ویا برای تغییرگام هم استفاده می شود. که دراکثرمواقع نت می کرن میشود وگام ازسل مینور به دو ماژور ویا رمینور تغییر میکند برای خواندن اوج ویا فرود به صورت مقطعه ای. وعزیزان در این موارد باید ازگوش قوی برخوردار باشند نمونه بارز این تغییرگام رو دوستان میتوونن درآهنگ حرفهای قشنگ میزنی خانوم مهستی ببینن
البته ناگفته نماند که این مطلب صرفاجهت آشنایی دوستانی که مثل بنده زیادآشنایی ندارن به دستگاه ها ونحوه اجراباکیبورد ،است درغیراینصورت دستگاه شور در خیلی ازآهنگ های شادوپاپ ایرانی استفاده شده که گاها تغییر گام های زیادی داشتن مثلا بیات ترک ویاحتی افشاری
البته ناگفته نماند که این مطلب صرفاجهت آشنایی دوستانی که مثل بنده زیادآشنایی ندارن به دستگاه ها ونحوه اجراباکیبورد ،است درغیراینصورت دستگاه شور در خیلی ازآهنگ های شادوپاپ ایرانی استفاده شده که گاها تغییر گام های زیادی داشتن مثلا بیات ترک ویاحتی افشاری
-
- عضو کم کار
- پست: 14
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲, ۹:۲۲ ب.ظ
- امتیاز: 5
- اولین ساز: ارگ
- کیبرد فعلی: یاماهاa1000
- موبایل: نوکیا
- زمينه تخصص: اينترنت
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
سلام دوستان واساتید مهترم
تازگیا سرکلاس ارگ باموضوع مهمی روبرو شدم ک موسیقی رو جذاب تر میکرد ولی متاسفانه ازش سردر نیاوردم
تو اهنگای اذری باکو واستامبولی به گفته یکی از هنرمندای شهرمون اصلا کرون یاسری 50نداریم بلکه ربع پرده دادن ایشون همش 34و12بودن
این ربع پرده ها نه تنها اهنگ رو جالبتر وبهتر جلوه میداد بلکه ارگ رو دقیقا مثل ساز طبیعی میکرد مثلا شما بخوایدباارگتون باصدای تار یک مقام بزنید هرچند کاردرست باشی صداش با صدای تارواقعی اصلا جورنمیشه واین به گفته اون اقا بخاطر این بود که نیم پرده هارو سازهای طبیعی بر خلاف ارگ رو34هستن نه رو 50
اگرکسی چیزی راجع به این ربع پرده های 34 چیزی میدونه مارم بی نصیب نزاره لطفا
تازگیا سرکلاس ارگ باموضوع مهمی روبرو شدم ک موسیقی رو جذاب تر میکرد ولی متاسفانه ازش سردر نیاوردم
تو اهنگای اذری باکو واستامبولی به گفته یکی از هنرمندای شهرمون اصلا کرون یاسری 50نداریم بلکه ربع پرده دادن ایشون همش 34و12بودن
این ربع پرده ها نه تنها اهنگ رو جالبتر وبهتر جلوه میداد بلکه ارگ رو دقیقا مثل ساز طبیعی میکرد مثلا شما بخوایدباارگتون باصدای تار یک مقام بزنید هرچند کاردرست باشی صداش با صدای تارواقعی اصلا جورنمیشه واین به گفته اون اقا بخاطر این بود که نیم پرده هارو سازهای طبیعی بر خلاف ارگ رو34هستن نه رو 50
اگرکسی چیزی راجع به این ربع پرده های 34 چیزی میدونه مارم بی نصیب نزاره لطفا
- MNS
- عضو فعال
- پست: 255
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰, ۳:۱۶ ق.ظ
- امتیاز: 302
- اولین ساز: Casio-CT637
- کیبرد فعلی: Tyros 3
- کارت صوتی: Realtek HD
- نرم افزار: LMMS, Anvil, PriMus, Audacity
- موبایل: Huawei Mate 9
- زمينه تخصص: نرم افزارهاي آهنگسازي
- محل اقامت: آلمان، اشتوتگارت
- تشکر شده: 8 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
مهدی دلخوش نوشته شده:سلام دوستان واساتید مهترم
تازگیا سرکلاس ارگ باموضوع مهمی روبرو شدم ک موسیقی رو جذاب تر میکرد ولی متاسفانه ازش سردر نیاوردم
تو اهنگای اذری باکو واستامبولی به گفته یکی از هنرمندای شهرمون اصلا کرون یاسری 50نداریم بلکه ربع پرده دادن ایشون همش 34و12بودن
این ربع پرده ها نه تنها اهنگ رو جالبتر وبهتر جلوه میداد بلکه ارگ رو دقیقا مثل ساز طبیعی میکرد مثلا شما بخوایدباارگتون باصدای تار یک مقام بزنید هرچند کاردرست باشی صداش با صدای تارواقعی اصلا جورنمیشه واین به گفته اون اقا بخاطر این بود که نیم پرده هارو سازهای طبیعی بر خلاف ارگ رو34هستن نه رو 50
اگرکسی چیزی راجع به این ربع پرده های 34 چیزی میدونه مارم بی نصیب نزاره لطفا
سلام آقا مهدی
بله همینطوره
البته نه همیشه. بلکه سلیقه ایه. هیچ جایی ننوشته که کرن یعنی 50 درصد. ربع پرده مشخصه که یعنی 50 درصد. در مقابل پیانو و توالی نوت های Equal Temperament ، ربع پرده تعریف میشه چون ساختار مشخصی داره و قابل تعمیم دادن به همه ی دستگاه ها هست. ولی در موسیقی سنتی بجز ربع پرده ما میکروتون هم داریم. به صورت ساده این که: گاهی کرن و سری را به جای ربع پرده (50 درصد نیم پرده) حدود 34 درصد قرار میدهند . البته عددی تعریف نشده و پرده های ساز را اونقدر تکون میدهند تا صدا گوشنواز بشه. بعدا اندازه گیری کرده اند و و مقدار تقریبی 34 درصد برای بیشتر کوک ها و ساز ها بدست اومده. در ضمن بجز این، کوک کردن حرفه ای بدین صورت هست که پرده ها را در سازهایی مثل تار و سه تار خیلی کم حرکت میدهند تا صدا دلنشین تر بشود و لزوما این کار با دیاپازون انجام نمیشود.
قرار گیری پرده ها در سازهایی مثل تار لزوما بصورت عمودی نیست بلکه گاهی یک مقدار اریب هست. این به این معنیه که حتی با تغییر اکتاو و زیر و بمی صدا، این مقدار کرن یا سری هم تغییر میکنه
که البته کاملا وابسته به ساختار ساز و سلیقه ی نوازنده هست و دست نوازنده برای چنین ریزه کاری هایی کاملا بازه.
امیدوارم تونسته باشم راهنمایی کرده باشم.
- mr nazari
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 972
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲, ۳:۳۹ ب.ظ
- امتیاز: 189
- اولین ساز: Csio SA20
- کیبرد فعلی: A3000
- میکروفون: P.V
- موبایل: نوکیا
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: کرج
- تشکر کرده: 37 دفعه
- تشکر شده: 31 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی
باسلام: آقا مهرداد واحتمالا بقیه دوستان که نظر خواهندداد درست میفرمایند.موسیقی هم مانند بقیه هنرها، نسبی هستش ، نه مطلق یعنی یک اثرهنری نسبت به یک اثردیگری زیباتر ونسبت به یک اثردیگر ضعیف تره ولی شاید شنونده دیگری برعکس این موضوع رو بیان کندوبه هیچکدومشون خیلی نمیشه ایراد گرفت اثرباید به گوش زیبابیادش،بنده به موسیقی عربی علاقه وافردارم ولی شاید کس دیگری به هیچ عنوان علاقه نداشته باشدآیا میشه ایراد گرفت؟موسیقی وهنر،یعنی نظم وانضباط،آیا چرخش آسمانها وزمین، هنرمندانه انجام نمیشود؟چه زیباست این چرخش که تمام آثاروضعی وانتقالی هنرمندانه انجام میشود بدون اینکه انسانها دراین چرخش دچار سردرد وسرگیجه و....بشوند...موسیقی ملل رامثال میزنم .موسیقی آفریقایی رو شاید مادوست نداشته باشیم ولی اگر همون موسیقی اشتباه وفالش نواخته بشود گوش ما متوجه خطا خواهدشد...ودراینجا پی میبریم که خدا زیباست وزیباییهارا دوست دارد واین هنرها به طور طبیعی درفطرت وسرشت انسانها نهفته می باشد...