ساخت وترکیب صداها

مسائل و موضوعاتی که بین کیبوردها با برندهای مختلف مشترک است

مدیران انجمن: behrang، mojtaba190

behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8550
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 228 دفعه
تشکر شده: 265 دفعه

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

jalal_taj نوشته شده:نمی دونم سوالم رو باید در این تاپیک میپرسیدم یا نه؟ ولی نخواستم سایت شلوغ بشه.
بااینکه کاربر تقریبا جدیدی هستید ولی خوشحالم که منظم بودید و یک تایپیک مناسب برای این سوال هاتون پیدا کردید.برخی سوال هارو میشه توی چندتایپیک عنوان کرد.البته جای این پست شماهم درست است.
jalal_taj نوشته شده:می خواستم ببینم این افکتی که در آهنگ های ترکی و آذری مخصوصاً زیاد روی صدای تار میزارن و در آهنگ "گل رز" عباس قادری هم همون اولش هست و صدا یه جور میشه که انگار داره تو هوا میچرخه چیه؟ تو 500 خیلی دنبالش گشتم نیافتم.
جناب جلال عزیز اولا که افکت رو نمیشه به این شکل تعریف کرد و افکت ها 10ها دسته هستند و هرکدام هم جنس خودشرو داره.مثلا Flanger کیبردهای Korg با Flanger کیبردهای GEM فرق داره ویا Yamaha و Roland.
دراهنگ های ترکی یا اذری صدها افکت استفاده میشه.اهنگ "گل رز" هم اصلاتاحالا نشنیدم ولی اینکه صدا یک جور انگار درهوا میپیچه میتونه phaser باشه ، میتونه Flanger باشه ویا حتی افکت های Rotary SP میتونه باشه یا انواع افکت های ترکیبی.مثل ترکیب Flanger با حالت های چرخش pan در باند راست و چپ.
امابعنوا یک توضیح غیر تخصصی و شخصی برای راهنمایی بیشتر بهتون بگم که در آهنگ ترکی رواج زیادی برای استفاده از انواع Flanger دیدم ، بخصوص روی صدای "باقلاما".
درکل :
شما و هرکاربر دیگه برای ساخت صدا و یاشبیح سازی صداها باید گوش قوی و تشخیص خوبی داشته باشی و مهم تر از همه کیبردی روکه باهاش کار میکنی ف افکت هاش رو تقریبا بشناسی تا بتونی صدای مورد نظرت رو بسازی.
jalal_taj نوشته شده:سدال دوم هم درباره افکتی هست که روی صداهای لید بیشتر میزارن و انگار داره ساز حرف میزنه مثلاً در آهنگ "مریم 2-آرتین" (نه اونی که با گیتار زدن) همون اولش همچین افکتی هست.
این سوال توضیح خوبی نداره ولی سعی میکنم چیزی رو که متوجه شدم براتون توضیح بدم.
روی Leadها هرافکتی قشنگ میشه چون معمولا یک فرکانس و موج ثابتی دارند ولی درمورد حرف زدن نمیدونم منظورت چیه؟!!اگر منظورم حالت wawoo wawoo کردن هست ، میتونی با همون افکت های Flanger و Phaser و Wah کار کنی و چه بهتر اگر بتونی یادبگیری افکت بسازی چون بسته به مدل دستگاهت میتونی هرکدوم از این افکت ها رو ادیت کنی به سلیقه خودت.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
jalal_taj
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 21
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰, ۸:۱۶ ب.ظ
امتیاز: 5

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

مثلا Flanger کیبردهای Korg با Flanger کیبردهای GEM فرق داره ویا Yamaha و Roland
دمت گرم بهرنگ جان. یه شکی که داشتم به یقین تبدیل کردی. چون قدیم فکر می کردم این افکت ها استانداردهای مهندسی صدا هست و باید تو همه برندها یکی باشه ولی آفرین یکی نیست. چون من فقط با A1000 و 500 کار کردم و بین این دوتا هم 8 سال فاصله بود خودم یه حدس هایی می زدم.
ویا حتی افکت های Rotary SP میتونه باشه
اولش همین به ذهنم رسید ولی خیلی فرق میکنه. بعد هم حالا خوب یا بد من آدمی هستم که تو هیچ دستگاهی مخصوصاً ارگ خیلی بدم میاد تنظیمات پیش فرض رو دست بزنم اگه دقیق ندونم اون منو چکار میکنه ولی دیدم آدمایی بدون دانش با ور رفتن با این مقدیر خوب هم پیشرفت کردن. حالا شاید این به ضرر من تموم شده ولی دیگه عادته نمی تونم ترک کنم.

یه چیزی هم تو دلم هست که خیلی از مردم می شنوم که اصلاً برام در حد فحشه تصویر . هر چی میگی میگن این کار رو یارو با ارگ 5 میلیونی کرده با اینا نمیشه. خداییش گروه آریان فکر کنم با 730 یا A3 کاست داده بودن بیرون.
این سوال توضیح خوبی نداره ولی سعی میکنم چیزی رو که متوجه شدم براتون توضیح بدم
فگر کنم یه جا خوندم گفتی اینترنت خوبی نداری ولی من سعی می کنم چند مورد در حد چند ثانیه از این مدل افکت ها رو برات کنارهم توی یه فایل بچینم حالا شساید روزی تونستی دانلود کنی نظرت رو شنیدم.
در کل هم شاید زائئیده ذهنم من باشه. ولی به گوشم تا حدود زیادی ایمان دارم و یه افکتی هم که تو 500 بود و فکر کنم Talking Modulator بود اسمش باعث شد که این ایده قدیمیم تقویت بشه که انگار این صداها رو یه جوری کردن ساز داره حرف میزنه.

مورد آخر هم که باز شاید عیب منه و نمیتونم ترک کنم اینه که من از دو تا افکت 500 همیشه FX Send یه کانال رو تو Mixer Tuning صفر می کنم و اون یکی رو 100. یعنی فقط از یه افکت استفاده می کنم و خیلی از ترکیب صداها می ترسم و خیلی بیزارم از اینکه با روش سعی و خطا و دیمی حالا یه چیزی بسازم که قشنگ باشه. چون تجربه بهم ثابت کرده نمیشه و از طرفی میگن وجه مشترک علم و هنر اینه که باید قابل تکرار باشه و با طی پروسه خاصی یکی تو آمریکا هم بتونه با فرمول همون کار رو بکنه. ما هم که از نظر هنری به مدد یه عده در فقر کامل هستیم و بدیهیات مردم که تو مدرسه بهشون یاد میدن ماها باید کج دار و مریز خودمون یاد بگیریم اونم کلاً تعبیری و فکر می کنم اینطوریه و شاید اینطوری باشه و ...
فدای دوستان و بالخص بهرنگ جان بابت جواب جامعش
آواتار کاربر
STUDIO SIMA
عضو ویژه
عضو ویژه
پست: 194
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹, ۹:۲۹ ب.ظ
امتیاز: 33
اولین ساز: سه تار
کیبرد فعلی: YAMAHA PSR-A3000
میکروفون: M59
زمينه تخصص: نرم افزارهاي ويدئو
محل اقامت: همه ایران سرای من است

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

با سلام
می خواستم بدونم ملودیهایی که در لینک زیر می باشند از جنس چه صداهایی هستند نامشان چیست و چگونه میشه اینچنین صداهایی را ساخت ؟یا آماده آن هست(رجیست شده برای یاماها) تا بر روی کیبرد لود نمود.ملودیها از یک مدل کیبرد یاماها است (مدلش را نمیدونم ولی باید خیلی قدیمی باشه ولی بسیار معروف!!!!!!!!) و ریتمها از برند کرگ می باشد.در ضمن اینها بریده هایی از یک آهنگ هست که کیفیت آنچنانی هم ندارد.ببخشید بنده خیلی مبتدی هستم و اگر اصطلاحی را اشتباهی ذکر میکنم ناشی از بی اطلاعی بنده هست که از شما سروران گرامی عذرخواهی می کنم. با تشکر
http://uppit.com/jcu5d19hz975/MELODI.mp3
آواتار کاربر
h5432
عضو فعال
عضو فعال
پست: 380
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹, ۹:۵۸ ب.ظ
امتیاز: 24
اولین ساز: yamaha psr-80
کیبرد فعلی: pa 800 & PA 50V4
میکروفون: shure
موبایل: sony sp
زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
تشکر شده: 3 دفعه
تماس:

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

عزیزم ارگا دوتاش یاماها بودن.
یکیش a1000 هست و یکی دیگش هم یاماها64 یا 62 هست.
این صداها رو تا حدی میشه شبیح سازی کرد ولی عمرا مث خودش نمیشه.
اگرم کیبوردت سمپلر هست میتونی ازشون سمپل بگیری ک تاحد زیادی شبیه ب خودش در میاد.
تصویر
آواتار کاربر
STUDIO SIMA
عضو ویژه
عضو ویژه
پست: 194
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹, ۹:۲۹ ب.ظ
امتیاز: 33
اولین ساز: سه تار
کیبرد فعلی: YAMAHA PSR-A3000
میکروفون: M59
زمينه تخصص: نرم افزارهاي ويدئو
محل اقامت: همه ایران سرای من است

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

با تشکر از شما دوست گرامی
بلــــــه فرمایش شما صحیح می باشد ؛ طی بررسی که نمودم مشخص گردید صداها از کیبرد یاماها psr 62e می باشد.حال دوستان کسی صدای رجیست شده این کیبرد را ندارد؟ برای s950 می خواستم. با تشکر
behrang
مدیر کل
مدیر کل
پست: 8550
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
امتیاز: 1175
اولین ساز: Casio SA21
کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر کرده: 228 دفعه
تشکر شده: 265 دفعه

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

آقای حسین زاده ی عزیز psr62 و psr64 بسیار قدیمی هستند و شاه عباس قاجار بهمراه کریم خان صفوی و چنگیز خانه ترکمنچایی در مراسم سالگرد ازدواج چوقازنبیل و اسکندر مقدونی از این کیبردها استفاده میکردند ونقطه ی تاسفش اینه که اون زمان ها هنوز کیبرد های یاماها سیستم رجیست نداشتن و صداهاشون به کیبردهای امروزی نمیخوره. مگر اینکه شبیح سازی بشه که اونهم تاحالا فقط از روی سلول های بنیادی تونستند میمون رو شبیح سازی کنند.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
آواتار کاربر
STUDIO SIMA
عضو ویژه
عضو ویژه
پست: 194
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹, ۹:۲۹ ب.ظ
امتیاز: 33
اولین ساز: سه تار
کیبرد فعلی: YAMAHA PSR-A3000
میکروفون: M59
زمينه تخصص: نرم افزارهاي ويدئو
محل اقامت: همه ایران سرای من است

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

behrang m نوشته شده:آقای حسین زاده ی عزیز psr62 و psr64 بسیار قدیمی هستند و شاه عباس قاجار بهمراه کریم خان صفوی و چنگیز خانه ترکمنچایی در مراسم سالگرد ازدواج چوقازنبیل و اسکندر مقدونی از این کیبردها استفاده میکردند ونقطه ی تاسفش اینه که اون زمان ها هنوز کیبرد های یاماها سیستم رجیست نداشتن و صداهاشون به کیبردهای امروزی نمیخوره. مگر اینکه شبیح سازی بشه که اونهم تاحالا فقط از روی سلول های بنیادی تونستند میمون رو شبیح سازی کنند.

با تشکر از آقای میــــوه
دوستان کسی توی اون مجلس نبوده ؛ فیلمی . کلیپی چیزی از مجلس سالگرد ازدواج اونها داشته باشه و یا هیچ کدام از دوستان احیانا نوازنده مجلس نبوده ؟!!!! تصویر
حالا خارج از شوخی اگر بر فرض محال این کیبرد را گیر بیارم چه راه حلی وجود داره تا این صداها را به s950 انتقال بدم. اگر اشتباه نکم یک بار این صدار را روی کیبرد برند کرگ شنیدم که احتمالا سمپل شده بود .با نرم افزار نمیشه این کار را برای s950 انجام داد. در ضمن قدیمی یا جدید بودن یک کیبرد جای خود دارد ولی بعضی صداها ماندگار و پر طرفدار هستند و قدیمی نمی شوند . البته این نظر بنده می باشد. با تشکر
آواتار کاربر
EHSANP800
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 447
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸, ۱:۰۳ ب.ظ
امتیاز: 67
اولین ساز: اورگ ده هزارتومانی
کیبرد فعلی: YAMAHA A2000
کارت صوتی: SAFFIRE PRO 24 DSP
میکروفون: RODE NT1
نرم افزار: Adobe Audition- FL Studio
موبایل: نوکیا 630
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند اهنگسازي
محل اقامت: اهواز
تشکر شده: 6 دفعه
تماس:

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

ببینید دوستان در اینکه الگوریتم شرکت های مختلف برای ساخت افکت خودشون ممکنه متفاوت باشه شکی نیست
اما نوع پروسه ای ک روی موج صوتی انجام میشه تقریبا یکیه
وحالا چرا صدای افکتای کیبورد ها باهم متفاوته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چون بسته ب مدلش و برند سازندش قدرت مانور متفاوتی ب شما داده میشه
مثلا دامنه ها تغییر میکنه
شدت عمل یک افکت بیشتر میشه
مثلا توی برند کرک عمق افکت فاز بیشتر از یاما هیتش که ما ایرانی ها هم عاشقشیم
(نکته جالب واسه من اینکه اینجا ب صدای saw=اره ک افکت فاز گرفته باشه
کلا ب اون صدا میگن فلنجر -یعنی اسم صدا رو اسم ی افکت میزارن
البته اینو برای دوستام تو قیصریه توضیح دادم و اونام خیلی راحت قبول کردن ک اشتباه میگن)
آواتار کاربر
EHSANP800
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 447
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸, ۱:۰۳ ب.ظ
امتیاز: 67
اولین ساز: اورگ ده هزارتومانی
کیبرد فعلی: YAMAHA A2000
کارت صوتی: SAFFIRE PRO 24 DSP
میکروفون: RODE NT1
نرم افزار: Adobe Audition- FL Studio
موبایل: نوکیا 630
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند اهنگسازي
محل اقامت: اهواز
تشکر شده: 6 دفعه
تماس:

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

فاز

(Phase)
فاز در تئوری صدا به ارتباطِ زمانیِ دو یا چند موج گفته شده و با مقیاس درجه اندازه گیری می شود

.
درجه یِ تغییر فاز

(phase shift)به فاصلهیِ زمانی بین دو موجِ سینوسی و فرکانس آنها بستگی دارد. فرکانسها متفاوت تغییر فاز متفاوتی در فاصلهیِ زمانیِ یکسان دارند

.
نکته

:دو برداشت از یک ساز مثلا با دو میکروفنِ هم نوع و با یک اجرای ثابت لزوما شباهت فرم موج آنها را در پی نخواهد داشت

.
سه نوع ارتباط فازی بین موجهای شبیه به هم وجود دارد

:
-هم فاز

(in Phase – Phase Coherent):وقتی که موجهای هم نوع دقیقا در یک زمان آغاز میشوند

.
-اختلاف فاز

(Out of Phase – Phase shifted):وقتی که امواج در دو یا چند زمان مختلف آغاز میشوند

.
-فاز عکس

(Phase inverted):وقتی که امواج دقیقا در یک زمان آغاز میشوند، اما آمپلیتودِ آنها عکس یکدیگر است. در بسیاری از مواقع فاز عکس با اختلاف فاز 180 درجه اشتباه گرفته میشود

.
اگر دو موج فازی عکس یکدیگر داشته باشند، همدیگر را خنثی میکنند

(Phase Cancellation)و از شدت صدایِ آنها کاسته میشود. و اگر آمپلیتودِ آنها دقیقا یکسان باشد، یکدیگر را به کلی خنثی میکنند

.
در یک میکس استریو میتوان فازهای یکTrackدر حالت استریو را برعکس کرد و هر کانال را به سمتی مخالف در پانوراما فرستاد. در این صورت اگر به همین میکس در حالت مونو گوش کنیم، ممکن است دیگر هیچ خبری از آن صدای استریو نباشد، یا با کاهش شدتِ صدا مواجه شویم

.
منبع : اونترنت
آواتار کاربر
EHSANP800
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 447
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸, ۱:۰۳ ب.ظ
امتیاز: 67
اولین ساز: اورگ ده هزارتومانی
کیبرد فعلی: YAMAHA A2000
کارت صوتی: SAFFIRE PRO 24 DSP
میکروفون: RODE NT1
نرم افزار: Adobe Audition- FL Studio
موبایل: نوکیا 630
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند اهنگسازي
محل اقامت: اهواز
تشکر شده: 6 دفعه
تماس:

Re: ساخت وترکیب صداها

پست خوانده نشده

تا اونجا ک من میدونم افکتها ی زیادی تو دنیا وجود ندارن فقط نحوه ی ترکیبشون از اونا حی تازه ای رو میسازه
لیست افکت ها:
-ریوِرب(Reverb)
-تاخیر(Delay)
-کُر(Chorus)
-فلَنجِر(Flanger)
-تغییردهندهیِ پیچ(Pitch Shifter)
-هارمونایزر(Harmonizer)
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مباحث مشترک”

  • اطلاعات