پیانو کیبوردها

مسائل و موضوعاتی که بین کیبوردها با برندهای مختلف مشترک است

مدیران انجمن: behrang، mojtaba190

آواتار کاربر
Sunami
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 415
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸, ۱۰:۲۲ ق.ظ
امتیاز: 30
اولین ساز: YAMAHA PSR 500
کیبرد فعلی: Roland GW-8E V-2
نرم افزار: FL Studio
موبایل: Nokia 1100
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند كيبرد
محل اقامت: همین دور و برا
تشکر شده: 1 دفعه

Re: پیانو کیبوردها

پست خوانده نشده

سلام
خوب ظاهرأ تماميه توضيحات لازم و تكميلي توسط دوستان جنابان هاشمي و علي محمدي داده شد و منم كه طبق معمول يه كم شلوغش كردم كه بچه ها بيان واسه درست كردن حرفهاي اشتباه منم كه شده اطلاعات بدن و ماهم كلي حال كنيم
اما من بازهم چندتا سوال دارم
1- وزن اين سازها در چه رنجي هست و حدودأ چقدر وزن دارن؟؟؟
2-پخش صدا در اين ساز ها با باندهاي عادي انجام ميگرفت يا سازوكار ديگه اي داشتن؟
3-اون ارگان هايي كه توي كليسا هاي ايران (مثل كليساي همدان يا اصفهان )هست از همين نوعه يا نوع ديگه اي چون من ديدم اونها اندامي شبيه به اين ساز دارن ولي صداي ارگان هاي كليساهاي بزرگ رو ميدن؟؟؟؟
4-من توي آخرين كاتالوگ ياماهاو همچنين رولاند مدلهايي رو ديدم كه صرفأ تحت اسم ارگان به فروش ميرسن ميخوام بدونم اونها هم نمونه كامل شده اين دستگاه هستن و كلأ اطلاعاتي كه كمابيش به درد بخوره؟؟؟؟
---------------------------------------------------------------------------
[HIGHLIGHT=#ffffff]|:::::>{ به صبر مشكلات عالم همه را بگشاييد }<:::::[/HIGHLIGHT]|
---------------------------------------------------------------------------
hashemi
عضو علاقه مند
عضو علاقه مند
پست: 104
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱:۵۳ ب.ظ
امتیاز: 10
کیبرد فعلی: Fantom G/Motif XF,ES
کارت صوتی: YAMAHA SW1000XG
نرم افزار: Cakewalk

Re: پیانو کیبوردها

پست خوانده نشده

Sunami نوشته شده:سلام
خوب ظاهرأ تماميه توضيحات لازم و تكميلي توسط دوستان جنابان هاشمي و علي محمدي داده شد و منم كه طبق معمول يه كم شلوغش كردم كه بچه ها بيان واسه درست كردن حرفهاي اشتباه منم كه شده اطلاعات بدن و ماهم كلي حال كنيم
اما من بازهم چندتا سوال دارم
1- وزن اين سازها در چه رنجي هست و حدودأ چقدر وزن دارن؟؟؟
2-پخش صدا در اين ساز ها با باندهاي عادي انجام ميگرفت يا سازوكار ديگه اي داشتن؟
3-اون ارگان هايي كه توي كليسا هاي ايران (مثل كليساي همدان يا اصفهان )هست از همين نوعه يا نوع ديگه اي چون من ديدم اونها اندامي شبيه به اين ساز دارن ولي صداي ارگان هاي كليساهاي بزرگ رو ميدن؟؟؟؟
4-من توي آخرين كاتالوگ ياماهاو همچنين رولاند مدلهايي رو ديدم كه صرفأ تحت اسم ارگان به فروش ميرسن ميخوام بدونم اونها هم نمونه كامل شده اين دستگاه هستن و كلأ اطلاعاتي كه كمابيش به درد بخوره؟؟؟؟
با سلام مجدد خدمت همه دوستان و جناب منصور عزیز،
خوب منصور جان، شکسته نفسی میکنی؟ یا ما رو چوبکاری میکنی؟

در مورد سوال اولت، باید عرض کنم که این دستگاه ها آنقدر سنگین بودند که بایستی دونفری جابجا میکردیم و اونقدر بد بار بود که وقتی دونفری دو طرف سمت چپ و راست ارگ رو میگرفتیم و بلند میکردم، اونی که عقب عقب میرفت، همیشه جلوی پاش زخمی میشد. (چون زیر پایه ارگ، به روی پا برخورد میکرد). این دستگاه ها یک تکه بودند و حدودا بالای 70 کیلو وزن داشتند (بسته به مدل، شاید بالای 100، به خاطر ندارم).

در مورد سوال دوم؛ بر روی دستگاه (قسمت زیرین پایه) بلند گو و آمپلی فایر قرار داشت. دهنه بلندگوی بزرگ آن در حدود 40 یا 50 سانتی متر بود، بعلاوه بلند گو (های) کوچکتر برای صدای زیر که در کنار بلندگوی بزرگ جاسازی شده بود (بسته به دستگاه). تمامی مدارهای دستگاه با ترانزیستور بود و در مدل های قدیمی که ما داشتیم خبری از آی سی نبود. کلاویه ها از نوع کنتاکتوری (تک کنتاکت) و کلیدهای روی بدنه (مربوط به ریتم) از نوع رادیوئی (معروف به رادیوئی که وقتی یکی را انتخاب میکردید، اون یکی میپرید بالا) و کلید های مربوط به نوع و انتخاب صدا ولومی بود. البته مدل یاماها (همانند عکسی که هادی جان زحمتش رو کشیدند) حالت حرکت اهرم و محور داشت که به روی بالا و پائین حرکت میکرد. ولی مدل های هاموند حالت کشوئی (خشابی) داشت که از ارگ به بیرون کشیده میشد یا به داخل میرفت. وقتی دستگاه رو باز میکردید، با حجم انبوهی از سیم رو برو میشدید. این دستگاه ها افکت نداشتند. بر روی مدل های گرانقیمت آن، فنری قرار داشت که با ارتعاش خودش حالت Reverb به صدا میداد. برخی از سیستم های مورد استفاده در سالن ها، دارای بلند گوهائی بود که با یک سرعت خاص و کمی قابل تغییر، همانند چراغ گردان پلیس میچرخید و به آن Rotary Speaker میگفتند که افکت آن بر روی ارگ های دیجیتال جدید نیز موجود است. اغلب، دستگاه ها پشت به دیوار استفاده میشدند و برای همین پشت آن دارای بلندگو نبود. یک فیبر یا سه لائی، با چند پیچ پشت دستگاه رو تشکیل میداد که با باز کردن آن به درون سیستم راه پیدا میکردید. برعکس دستگاه های کنونی، مدار در زیر ارگ قرار نداشت و در پشت و یا درون پایه بود. (البته در مدل هائی که بین سالهای 63 تا 70، من تعمیر کرده بودم به این شکل بودند). ما به این ارگ ها، ارگ های مبله میگفتیم. مدل های دیگری هم بود که به ارگ پرتابل معروف بود (همانند یاماها YC-20).

سوال سوم؛ ارگ های ابتدائی و اصلی، در واقع بادی یا بخاری (بخار آب) بودند که بیشتر در کلیسا های قدیمی کار برد داشتند. البته صحبت مربوط به صد سال پیش (بیشتر یا کمتر) است که هنوز الکترونیک به شکل امروزی و حتی بصورت 50 سال پیش پیشرفت نکرده بود. این دستگاه ها، شاید ابعادی به بلندی یک ساختمان دو یا سه طبقه داشتند. صدا در ارگ های اولیه با دمیدن باد یا حرکت بخار آب در لوله های بزرگ عمودی تولید میشد. آنچه که در حال حاضر ممکن است در برخی از مکان ها، همانند موزه و یا کلیساهای قدیمی وجود داشته باشند، در این گروه قرار دارند. ولی آنچه که ما دیده ایم و کار کرده ایم، همه الکترونیکی یا الکتریکی (به قول قدیمی ها، برقی) بوده اند.

تصویر

سوال چهارم؛ هنوز هم در کلیساهای کلاسیک، برای حراست از فرهنگ گذشته، سعی میکنند تیپ و شکل ارگ ها به همان صورت قدیم باشد. اگر چه این ارگ ها همانند ارگ های جدید، از نظر داخلی مدرن هستند. توجه بفرمائید، صداهائی همچون پیانو و گیتاربرقی و ... در این گونه محل ها استفاده ندارد. هرجند بر روی این ارگ ها، قابلیت شبیه سازی تمامی سازها، و حتی ریتم و ... وجود دارد، ولی به خاطر نوع موسیقی مورد اجرا در کلیساها، اغلب صدای ارگ کلاسیک و قدیمی مورد استفاده قرار میگیرد که هنوز هم به آن Church Organ میگویند.

همانطور که جناب *** نیز فرمودند، مدل های یک طبقه این دستگاه ها هم به بازار آمدند، برخی با قابلیت ریتم و برخی هم ساده. پدال های باس از روی این نوع دستگاه ها حذف شدند و حالت پرتابل به خود گرفتند. جالب است که معنی پرتابل به معنی قابل حمل است، ولی نمیدانید با چه وضعیت فلاکت باری بایستی آنرا حمل کنید!!!! انگار توی آن از سرب پر شده بود. در مقابل ارگ های مبله قابل حمل بودند، ولی وقتی با مدل هائی نظیر مدل های کنونی مقایسه کنید، تصورتان از قابل حمل" تغیر خواهد کرد!

تصویر

امیدوارم که مقبول شما دوستان قرار گرفته باشد.
آواتار کاربر
Sunami
عضو بسیار فعال
عضو بسیار فعال
پست: 415
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸, ۱۰:۲۲ ق.ظ
امتیاز: 30
اولین ساز: YAMAHA PSR 500
کیبرد فعلی: Roland GW-8E V-2
نرم افزار: FL Studio
موبایل: Nokia 1100
زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند كيبرد
محل اقامت: همین دور و برا
تشکر شده: 1 دفعه

Re: پیانو کیبوردها

پست خوانده نشده

خيلي ممنون جناب هاشمي خيلي كامل و به دردخور من كه كلي چيز ميز ياد گرفتم
---------------------------------------------------------------------------
[HIGHLIGHT=#ffffff]|:::::>{ به صبر مشكلات عالم همه را بگشاييد }<:::::[/HIGHLIGHT]|
---------------------------------------------------------------------------
هادی هیجانی زادگان
متخصص korg
متخصص korg
پست: 1088
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹, ۴:۰۱ ب.ظ
امتیاز: -1
کیبرد فعلی: .
کارت صوتی: ....................
میکروفون: RODE NT1-A
نرم افزار: ریزون
موبایل: نوکیا زپرتی
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر شده: 2 دفعه

Re: پیانو کیبوردها

پست خوانده نشده

کلاویه های که بین کیبورد و پیانو هستند مثل این
تصویر

اگه به تصویر بالا دقت کنید میبینید جایی رو که با کادر قرمز مشخص کردم مخزن های کوچکی هست که با مقدار کمی سرب پر شده که در کلاویه های پیانویی زیر کلاویه ها کاملا با سرب پر شده و اگه بهش ضربه بزنید متوجه تو پر بودنش می شوید.
هادی هیجانی زادگان
متخصص korg
متخصص korg
پست: 1088
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹, ۴:۰۱ ب.ظ
امتیاز: -1
کیبرد فعلی: .
کارت صوتی: ....................
میکروفون: RODE NT1-A
نرم افزار: ریزون
موبایل: نوکیا زپرتی
زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
تشکر شده: 2 دفعه

Re: پیانو کیبوردها

پست خوانده نشده

اگه پیانو با کلاویه هارد و سنگین برام آوردن حتما از زیر کلاویه هاش عکس میگیرم تا ببینید که پر سرب شده اند به طوری که اگه یه تلنگر بهش بزنید نوک انگشتتون درد میگیره مثل این که به یه شئ تو پر زدید.
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “مباحث مشترک”

  • اطلاعات