​نام نت ها

مدیران انجمن: behrang، mojtaba190

آواتار کاربر
parmisp129
عضو کم کار
عضو کم کار
پست: 4
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶, ۱۱:۴۰ ق.ظ
امتیاز: 5
اولین ساز: پیانو
کیبرد فعلی: پیانو
تشکر شده: 1 دفعه

​نام نت ها

پست خوانده نشده

برای همه صدا های موسیقایی از بم ترین تا زیرترین آنها فقط هفت نام وجود دارد. این نام های هفتگانه در برخی کشورهای غربی با کلمات تک هجایی و در برخی به صورت الفبایی به شرح زیر تلفظ میشوند. (نام ها را از چپ به راست بخوانید) :

نامگذاری هجایی :
Do Re Mi Fa Sol La Si


نام گذاری الفبایی :
C D E F G A B
*نام گذاری هحایی با نت Do و نامگذاری الفبایی با حرف A آغاز میشود

در نظام قدیمی تر \"هجایی به جای Do هجای\"اوت\" Ut به کار می رفته است. در برخی از روش های نت خوانی جدید هجای \"سی\" را \" تی\" میگویند.


ریشه تاریخی نظام های هجایی و الفبایی

نظام هجایی همان که در کشورهای ایتالیا و فرانسه معمول استدر قدیم بر اساس تئوری موسیقی قرون وسطایی از شش هجا تشکیل می شده.آموزشگاه موسیقی غرب تهران

ut re mi fa sol la

هجاهای ششگانه را کشیشی موسیقی دان از اهالی فرانسه و مقیم ایتالیا به نام گوییدو د آرتسو Guido d Arezzo از شعر مناجات گونه زیر که آهنگ آن را احتمالا خود ساخته بود آموزشگاه موسیقی در صادقیه برگزید و آن را به خاطر سهولت ازبر کردن اصوات موسیقی و درک زیر و بمی شان نسبت به هم، به شاگردان و سرایندگان خویش می آموخت:
Ut queant laxis resonare fibris mira gestorum famuli tuorum solve poluti labireatum sancta Johannes.

در قرن های بعد که نظام شش نتی گسترش یافت و به هفت نت امروزی رسید،هجای \"سی\" برآن اضافه شد و نیز هجای \"اوت\" که در نت خوانی دشوار بود به هجای \"دو\" بدل گشت.

در نظام الفبایی به تبعیت از تئوری موسیقی یونان باستان و کوک سازهای آن زمان نت \"لا\" مبدا قرار گرفته و نت ها بر طبق همان تئوری با هفت حرف آغازین الفبای لاتین نامگذاری شده اند:

A B C D D E F G
سل فا می ر دو سی لا


این نظام را کشورهای انگلیسی زبان و آلمانی پذیرفته اند و به کار میبرند.اما میان این دو گروه کشورها اختلاف هایی در نحوه نامگذاری به چشم میخورد.
وسعت صداهای اصلی موسیقی یعنی پهنه ای از بم ترین تا زیرترین اصوات متجاوز از 60صوت را در برمیگیرد درحالی که نت ها فقط هفت نام دارند. درواقع در این پهنه گسترده پس از هفتمین نت نام آنها از آغاز تکرار میشود. به گفته دیگر در ادامه پهنه اصوات موسیقی همواره پیش از هر نت \"دو\" نت \"سی\" و پس از هر نت \"سی\" نت \"دو\" قرار دارد. این تکرار تا پایان یافتن اصوات موسیقی ادامه می یابد. البته بسامد نت های تکرار شونده هربار دو برابر بسامد نت های همنام پیشین است. به فاصله این دو نت همنام \"اکتاو\" گفته میشود.
یا رب نظری
آواتار کاربر
MOHAMMAD-HOSSEINI
عضو سایت
عضو سایت
پست: 59
تاریخ عضویت: دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴, ۱۱:۴۲ ق.ظ
امتیاز: 8
اولین ساز: ht3000
کیبرد فعلی: pa900
میکروفون: دایناپرو
موبایل: sony
زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
محل اقامت: تهران
تشکر کرده: 1 دفعه
تشکر شده: 3 دفعه

Re: ​نام نت ها

پست خوانده نشده

ممنون از مطالب آموزنده شما
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “تئوری موسیقی”

  • اطلاعات