ریتم سازی در کیبردها
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- Logical
- عضو کم کار
- پست: 5
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰, ۹:۴۲ ق.ظ
- امتیاز: 0
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Casio Oriental AT5
- موبایل: Samsung Wave
- زمينه تخصص: مبتدي علاقه مند كيبرد
- محل اقامت: تهران - ميرداماد
ریتم سازی در کیبردها
با احترام حضور اساتيد
من با مبحث ريتم سازي هيچ آشنايي قبلي ندارم
ولي خب توي ريتم تا اونجا که ميدونم يه سري ادوات هستند که وقتي آکوردها عوض ميشوند صداهاشون به نسبت زير يا بم ميشود
و همينطور يه سري ادواتي هستند که متصل به نت آکورد نيستند مثل صداي تيس تيس يا حالا صداي دست زدن(تشويق)
خب ميشه زحمت بکشيد و بيشتر راهنمايي کنيد و توضيح بديد؟
ممنونم.
من با مبحث ريتم سازي هيچ آشنايي قبلي ندارم
ولي خب توي ريتم تا اونجا که ميدونم يه سري ادوات هستند که وقتي آکوردها عوض ميشوند صداهاشون به نسبت زير يا بم ميشود
و همينطور يه سري ادواتي هستند که متصل به نت آکورد نيستند مثل صداي تيس تيس يا حالا صداي دست زدن(تشويق)
خب ميشه زحمت بکشيد و بيشتر راهنمايي کنيد و توضيح بديد؟
ممنونم.
[highlight=#00ff00]بر چرخ فلک هیچ کسی چیر نشد***وز خوردن آدمی زمین سیر نشدمغرور بدانی که نخوردهست ترا***تعجیل مکن هم بخورد دیر نشد[/highlight]
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
سلام به شما.
در ابتدا بگم که میتونید در مورد ریتم سازی اینجا رو یک مطالعه کلی بکنید.
ولی بطور کلی ریتم سازی در کیبردها یک مقوله بسیار مفصل با جزئیات فراوان است که نیاز به دوره های عملی طولانی و کاملی دارد.توی چندتا پست و نوشته نمیشه ریتم سازی رو یاد داد ولی تا اون حدی که بشه راهنمایی کرد من و دوستان با تجربه دریغ نمیکنیم.
کسی که میخواهد ریتم ساز خوبی باشد ، باید :
در ابتدا بگم که میتونید در مورد ریتم سازی اینجا رو یک مطالعه کلی بکنید.
ولی بطور کلی ریتم سازی در کیبردها یک مقوله بسیار مفصل با جزئیات فراوان است که نیاز به دوره های عملی طولانی و کاملی دارد.توی چندتا پست و نوشته نمیشه ریتم سازی رو یاد داد ولی تا اون حدی که بشه راهنمایی کرد من و دوستان با تجربه دریغ نمیکنیم.
کسی که میخواهد ریتم ساز خوبی باشد ، باید :
- نوازنده خوبی هم باشد.
- آکورد شناس باشد.
- سبک ها رو بشناسد.
- گوش قوی داشته باشد تا بتونه جزئیات رو تشخیص بده.
- نیازهای مختلف رو تاحدی بشناسه.
- و در اخر سیستم ها و گزینه های ریتم سازی رو بشناسه که شامل دستگاه ها و Theme های مختلفی میشه
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
در این تایپیک لطفا ریتم سازی با کیبرد و یا برند خاصی رو اموزش ندید.اینجا بطور کلی در مورد ریتم سازی حرف میزنیم.
اما در لینکی که در پست قبل گذاشتم تایپیک ریتم سازی اختصاصی با کیبردهای یاماها رو داریم.
.
بطور کلی برای ساختن یک ریتم اول باید بدونید با این ریتم چه اهنگ هایی رو میخوایید بنوازید و این ریتم کجاها مورد استفاده است و بدونید چه حس و حالتی برای اون لازم است که تمام این چند مورد ذهنی و تجربی است.
بعد شروع کنید آزمایشی با پرکاشن ها امتحان کنید ببینید چطور و با ترکیب کدام ها حالت بهتری پیدا میکنه.
تنظیم کیفیت میتونه از همون ابتدا در نظر گرفته بشه که در اواخر ریتم سازی یک تنظیم کیفیت و ولوم کلی راحت تری داشته باشیم.
اینطور که تجربه بمن نشون داده ، اکثر ریتم سازها با ساختن اکورد مشکل دارن تا ساختن درام کیت.باید بدونید چه مدل و چه ریتمی(ریتم اکورد) به شکل پخش پرکاشن ها بیشتر میاد.تازه این باز خودش به چیزهای دیگه ای بستگی داره مثل اینکه ریتم برای یک اهنگ خاص است یا نه.
تقلیدی است یا خیر. عمومی است یا خیر و...
تاز کاربر باید قبل از ساختن ریتم لیست صداها و درام کیت ها و پرکاشن ها و افکت های کیبردش رو کامل شناسایی وبررسی کنه و باز هم تا مدت ها طول میکشه تا این صداها توی ذهنش نقش ببنده که به محض شنیدن یک اهنگ تشخیص بده این صدا توی کیبردش هست یا نه.
همینطور ترکیب پرکاشن های مختلف در کنار هم باید شناسایی و تشخیص داده بشه.حتی ممکنه تعدادی ریتم بسازیم که بعد از حدود چندین ماه تازه بدونید این پرکاشن ها در کنار هم جالب نیستند و حذفشون کنید.
اما در لینکی که در پست قبل گذاشتم تایپیک ریتم سازی اختصاصی با کیبردهای یاماها رو داریم.
.
بطور کلی برای ساختن یک ریتم اول باید بدونید با این ریتم چه اهنگ هایی رو میخوایید بنوازید و این ریتم کجاها مورد استفاده است و بدونید چه حس و حالتی برای اون لازم است که تمام این چند مورد ذهنی و تجربی است.
بعد شروع کنید آزمایشی با پرکاشن ها امتحان کنید ببینید چطور و با ترکیب کدام ها حالت بهتری پیدا میکنه.
تنظیم کیفیت میتونه از همون ابتدا در نظر گرفته بشه که در اواخر ریتم سازی یک تنظیم کیفیت و ولوم کلی راحت تری داشته باشیم.
اینطور که تجربه بمن نشون داده ، اکثر ریتم سازها با ساختن اکورد مشکل دارن تا ساختن درام کیت.باید بدونید چه مدل و چه ریتمی(ریتم اکورد) به شکل پخش پرکاشن ها بیشتر میاد.تازه این باز خودش به چیزهای دیگه ای بستگی داره مثل اینکه ریتم برای یک اهنگ خاص است یا نه.
تقلیدی است یا خیر. عمومی است یا خیر و...
تاز کاربر باید قبل از ساختن ریتم لیست صداها و درام کیت ها و پرکاشن ها و افکت های کیبردش رو کامل شناسایی وبررسی کنه و باز هم تا مدت ها طول میکشه تا این صداها توی ذهنش نقش ببنده که به محض شنیدن یک اهنگ تشخیص بده این صدا توی کیبردش هست یا نه.
همینطور ترکیب پرکاشن های مختلف در کنار هم باید شناسایی و تشخیص داده بشه.حتی ممکنه تعدادی ریتم بسازیم که بعد از حدود چندین ماه تازه بدونید این پرکاشن ها در کنار هم جالب نیستند و حذفشون کنید.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
در ریتم سازی اکثر کیبردها باید اکورد و بیس اکورد رو روی ترانسپوز 0 و گام C بسازید.(دو ماژور).
ولی خوب دستگاه های مختلف تنظیمات متفاوتی دارند که ممکنه در برخی مدل های بتونید این قائده رو برای خودتون تعییر بدید.
تنظیم صدای ترک های ریتم نسبت به همدیگه مهمه ، همینطور انتخاب افکت ریتم ومیزان غلظت اون افکت برای هر ترک.
تا جای ممکن سعی کنید پرکاشن پدال بیس (Kick) افکت نداشته باشه(بجز ریتم های خیلی استثنایی و ویژه) همینطور ترک Bass آکــورد در ریتم های کلی افکت Reverb و Delay ندید.
برای ریتم های کلی نوازی (ریتم هایی که برای اجرای چندین اهنگ در یک سبک هستند) شکل ریتمیک آکورد و بیس اکورد باید طوری باشه که به همه اهنگ های اون سبک بخوره ، ولی برای ریتم های خاص که مخصوص یک آهنگ هستند میشه اکورد و حتی ریتم پرکاشن ها مناسب اون اهنگ باشه.
ولی خوب دستگاه های مختلف تنظیمات متفاوتی دارند که ممکنه در برخی مدل های بتونید این قائده رو برای خودتون تعییر بدید.
تنظیم صدای ترک های ریتم نسبت به همدیگه مهمه ، همینطور انتخاب افکت ریتم ومیزان غلظت اون افکت برای هر ترک.
تا جای ممکن سعی کنید پرکاشن پدال بیس (Kick) افکت نداشته باشه(بجز ریتم های خیلی استثنایی و ویژه) همینطور ترک Bass آکــورد در ریتم های کلی افکت Reverb و Delay ندید.
برای ریتم های کلی نوازی (ریتم هایی که برای اجرای چندین اهنگ در یک سبک هستند) شکل ریتمیک آکورد و بیس اکورد باید طوری باشه که به همه اهنگ های اون سبک بخوره ، ولی برای ریتم های خاص که مخصوص یک آهنگ هستند میشه اکورد و حتی ریتم پرکاشن ها مناسب اون اهنگ باشه.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
سبک ها رو باید بطور تجربی بشناسید و یا نمونه هایی رو توسط مربی یا هرشخص دیگه ای بشنوید.
مثل سبک شش و هشت ایرانی خودش میتونه 100 ها شکل و شمایل مختلف داره.
رینگی - شش و هشت بندری - قــری - تومبایی - کلاسیک - مدرن و...
که دوباره هر کدوم از اینها چندین و چند ترتیب پرکاشن دارند.تازه ما توی ایران کلی سبک داریم که هرگز تابخال کسی نبوده که همه اونها رو یکجا اشنا باشه.
بندری - بستکی - 6/8 - آذری - گیلکی - خراسانی - لــری - کــردی - افغانی که باز هرکدام شاخه های زیادی دارند.
پس سعی کنید در ابتدا سبک ها رو بشناسید.
مثل سبک شش و هشت ایرانی خودش میتونه 100 ها شکل و شمایل مختلف داره.
رینگی - شش و هشت بندری - قــری - تومبایی - کلاسیک - مدرن و...
که دوباره هر کدوم از اینها چندین و چند ترتیب پرکاشن دارند.تازه ما توی ایران کلی سبک داریم که هرگز تابخال کسی نبوده که همه اونها رو یکجا اشنا باشه.
بندری - بستکی - 6/8 - آذری - گیلکی - خراسانی - لــری - کــردی - افغانی که باز هرکدام شاخه های زیادی دارند.
پس سعی کنید در ابتدا سبک ها رو بشناسید.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
- poushan
- عضو علاقه مند
- پست: 92
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰, ۱۲:۱۴ ق.ظ
- امتیاز: 2
- اولین ساز: Casio SA-20
- کیبرد فعلی: KN 650 & A1000
- کارت صوتی: RealTek AC'97
- موبایل: Galaxy S5
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: تهران
- تشکر شده: 2 دفعه
- تماس:
Re: ریتم سازی در کیبردها
سلام در مورد ریتم سازی در کیبورد های قدیمی هم امکانش هست توضیح بدهید؟ کیبورد های قدیمی مثل psr 510 که فقط یک کانال ریتم سازی روی آن هست. آیا فیلمی در مورد چگونگی ساختن ریتم ها دارید؟ من خیلی بازار رو گشتم هیچ جا آموزشی بابت ریتم سازی روی کیبورد خصوصا برای سازهای قدیمی ندیدم. نحوه صحیح استفاده از صداهای درام کیت های دستگاه و ایجاد یک bass و accompany مناسب. از پاسخ شما متشکرم
آخر هر چیزی خوبه ... اگه الان خوب نیست بدون آخرش نیست. (چارلی چاپلین)
-
- عضو کم کار
- پست: 16
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰, ۴:۱۶ ق.ظ
- امتیاز: 0
- کیبرد فعلی: Korg PA 800 eli
- کارت صوتی: Diamond
- نرم افزار: Vocal Live Dj Sinit
Re: ریتم سازی در کیبردها
ریتم سازی خیلی دنگ و فنگ داره
کسی شاید نمیدونه از چی و از کجاش باید بگه جز اینکه به مکررات برایتان حضوری کار کند تا بفهمید اصولش چیه شایدم خودتان بعد از چندین دفعه قلقش رو فهمیدین
شروع کنید خود به خود راه می افتی اون وقت بیا بگو فلان جا مشکل دارم دوستان حل مشکل میکنند
بای
کسی شاید نمیدونه از چی و از کجاش باید بگه جز اینکه به مکررات برایتان حضوری کار کند تا بفهمید اصولش چیه شایدم خودتان بعد از چندین دفعه قلقش رو فهمیدین
شروع کنید خود به خود راه می افتی اون وقت بیا بگو فلان جا مشکل دارم دوستان حل مشکل میکنند
بای
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
در ادامه بحث در اینجا موضوع زیر پیش آمد :
****قبل از هرچیز بگم که این بحث کاملا دوستانه است وفقط درجهت بالا رفتن اطلاعات و باهامات وازروی علاقه****
.
در تک به تک جواب های بالا میبینید که سلیقه و شرایط حرف اول رو میزنه.
****قبل از هرچیز بگم که این بحث کاملا دوستانه است وفقط درجهت بالا رفتن اطلاعات و باهامات وازروی علاقه****
این سوال کلی است.مثل هرکس دیگه ای بعضی رو خیلی قبول دارم و بعضی رو اصلا.HENDI نوشته شده:بهرنگ جان من دوست دارم راجع به این موضوع باها بحث کنم که میگی ریتم کیک محور نباشه .من اصلا هیچ شما تنظیم کننده های لس آنجلسی را قبول داری یا نه؟
نه دوست عزیزم.این نظر شماست.سلیقه ها متفاوته وهرگز وابدا این نظر جمعی نیست بجز شاید موزیسین هایی که کارهای الکترونیک و trance و مشابه میکنند.درضمن باگوش دادن چیزی ثابت نمیشه.سند لازمه.گوش من و شما که گیج نشان دهنه ی حجم کیک رو نداره.زبونمون با توجه به سلیقه مون نظرمون رو میگه.HENDI نوشته شده:این نظر خیلی از تنظیم کننده های مطرح لس آنجلسی از جمله آقای آواکیان است میتونی توی کارهاش این مسئله را ببینی.
هندی جان این واژه ی "همه" معنایی نداره.من هم به شما میگم همه دیگه طرفدار سبک های شلوغ و پرکاشن محور هستند که براساس افکت Compresor مسترینگ میشن مثل تمام کارهای سیروان خسروی یا کارهای جدید سیاوش غمیشی و رضاصادقی.HENDI نوشته شده:این سبک تنظیم خیلی بهتر جواب داده و همه در حال حاضر پیرو همبن سبک شدند.
این یک نظریه شخصی است که آهنگسازان بزرگ هم ازش پیروی نمیکنند.HENDI نوشته شده:این سبک تنظیم خیلی بهتر جواب داده
حتی در این مورد هم بایدی درکار نیست.آهنگ یعنی میلیارد ها سلیقه ی متفاوت.به تعداد ادم های روی زمین.متشکل از ترکیب چندین ساز و گام و سلیقه و کیفیت و تنظیم.تازه باز هم بستگی به هدف سازنده داره و اینکه داره چی میسازه.HENDI نوشته شده:بجز برای آهنگهای لایت و ملایم که کیک باید ضعیف باشد.
ولی من ساختم که بهتون گفتم این نظریه سلیقه ای است.مثال هم زدم و گفتم توی پروگرام B3a با این هال من مثل شما بطور قاطع وکلی نمیگم الان درکل جهان این سبک مورد پسند است یا نیست.HENDI نوشته شده:من پیشنهاد به شما میکنم که یک ریتم یکسان با هر دو حالت بسازی رکورد کنی
.
در تک به تک جواب های بالا میبینید که سلیقه و شرایط حرف اول رو میزنه.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
آقای هندی عزیز اینها که نمیشه استدلال منطقی.چیزی که شما دیدی که دلیل نظریه کلی و منطقی نمیشه.
100البته پدال کیک خیلی مهمه و من هم روش تاکیید دارم ولی طبق توضیحاتی که بالا دادم هرگز و ابدا ریتم ها همه نباید کیک محور باشند.
اصلا میتونید واحد اندازه گیری کوبندگی پدال کیک رو به نسبت باقی اجزای ریتم بگید چیه؟
این سلیقه است و تنظیم سازنده.
بهترین مثال همون ریتمی بود که آقای احسان با پدال کیک بسیار کوبنده گذاشت برای نمونه و قبل از این بحث ما ، من بهش گفتم ریتم خالی بنظر میرسه چون همش پدال بود و هایی هت
viewtopic.php?f=130&t=6043&start=120
100البته پدال کیک خیلی مهمه و من هم روش تاکیید دارم ولی طبق توضیحاتی که بالا دادم هرگز و ابدا ریتم ها همه نباید کیک محور باشند.
اصلا میتونید واحد اندازه گیری کوبندگی پدال کیک رو به نسبت باقی اجزای ریتم بگید چیه؟
این سلیقه است و تنظیم سازنده.
بهترین مثال همون ریتمی بود که آقای احسان با پدال کیک بسیار کوبنده گذاشت برای نمونه و قبل از این بحث ما ، من بهش گفتم ریتم خالی بنظر میرسه چون همش پدال بود و هایی هت
viewtopic.php?f=130&t=6043&start=120
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: ریتم سازی در کیبردها
این چیزی که شما میفرمایید اصلا تجربه زیادی نیست.چون روزانه میلیون ها نفر به خیلی ریتم ها وآهنگ ها گوش میدن.خیلی بیشتر از شما.HENDI نوشته شده:و این تجربه گران قدری هست که با گوش دادن زیاد به ریتم آهنگهای مختلف و ریتم سازی زیاد بدست آوردم
این ربطی به بحثمون نداشت.HENDI نوشته شده:اگر کیک قوی در ریتمهای 6/8 یا بندری استفاده میکنی حتما یک SNAR ریز جنس انتخاب کن
شما تجربه ات رو اول ثابت کن.چه دستگاهی داری؟ همراه باعکس خودت برامون بذار.
100درصد چندتا از ریتم ها و پروگرام هایی رو که ساختی همراه بافایل midi اون بذار که ثابت کنی تجربه دارید.به زبون که همه میگن تجربه زیاد دارم.
چشم.من هم قبول میکنم.به شرطی که شما بدونه حاشیه و توضیح فقط در یک جمله این واحد استاندارد رو به ما بگید.HENDI نوشته شده: بهرنگ جان تمام ولوم اجزای پرکاشن استاندارد دارن و اصلا سلیقه ای نیست
درغیر این صورت با کلمات بازی نفرمایید و نظرشخصیتون رو متوجه شدیم.
اینطوری عزیزم :HENDI نوشته شده:اگر اینها سلیقه ای باشند و هر کس هر مقدار که بخواهد ولوم دهد پس فرق ریتم خوب و بد و آدم با سلیقه و بی سلیقه چطوری مشخص میشه
- سازنده باید تا جای ممکن همه سلیقه ها درنظر بگیره.حتی سلیقه ی شخصی شمارو
- شنونده هم با سلیقه خودش ریتم خوب و بد رو تشخیص میده
اون خوب و بدی که شما میگی درجایی مشخص میشه که سازنده چیزی بسازه خارج از محدوده ی معمول.یعنی نظر من و شما در یک محدوده است.همه ریتمهای من رو گوش دادن و نظرات مختلفی هم براشون هست.ولی هیچکس نمیدونه شما اصلا ریتم ساختی یانه که محدوده شما مشخص بشه.
مثلا من میگم ولوم باید بین 35 تا 105 باشه ولی شما میگی حتما باید روی 90 باشه.خوب این کاملا واضحه منطقی نیست ولی اگر سخصی با ولوم 127 ساخت از اون محدوده خارج شده.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع