دستگاههای موسیقی ایرانی
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
دستگاههای موسیقی ایرانی
دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
هفت دستگاه ايراني
1. دستگاه شور (شامل ۱۵ گوشه)
o آواز ابوعطا (شامل ۹ گوشه)
o آواز افشاری (شامل ۹ گوشه)
o آواز بیات ترک (شامل ۱۲ گوشه)
o آواز دشتی (شامل ۹ گوشه)2. دستگاه سهگاه (شامل ۱۰ گوشه)
3. دستگاه چهارگاه (شامل ۱۰ گوشه)
4. دستگاه همایون (شامل ۱۲ گوشه)
o آواز اصفهان (شامل ۱۱ گوشه)
5. دستگاه ماهور (شامل ۲۰ گوشه)
6. دستگاه نوا (شامل ۱۴ گوشه)
7. دستگاه راست پنجگاه (شامل ۱۴ گوشه)
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
قسمت اول پرده بندي:
پرده بندی دستگاههای موسیقی ایرانی در كيبورد
پرده بندی دستگاه ها در موسیقی سنتی ایران برای صدای خوانندگان زن و مرد دو نوع کوک دارد، چپ کوک برای خوانندگان زن و راست کوک برای خوانندگان مرد.
درادامه پرده بندی هر دستگاه تشريح مي شود:
مفهومات کلی
قبل از اینکه پرده بندی دستگاه ها را توضیح داده شود باید برخی مفاهیم را تعریف کنيم:
منظور از عبارت پرده این هست که چه نتهایی از حالت بکار خارج می شوند و به چه صورتی در میآيند.
نت شاهد نتی است که در هر دستگاه حول محور این نت می چرخد، یعنی بیشترین استفاده را در دستگاه دارد.
نت ایست نتی است که جمله های دستگاه به آن ختم میشوند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الف) دیز (دی یز Diese) (♯):
هرگاه در سمت چپ نتی واقع شود، آن را نیم پرده بالا می برد(صدایش را نیم پرده زیرتر می کند.) یا به عبارت دیگر از وضعیت عادی نت روی سیم انگشت را پایین تر می گیریم.
ب) بمل (Bemol) (♭):
هر گاه سمت چپ نتی قرار می گیرد، آن را نیم پرده پایین می آورد(صدایش را بم می کند.)یا عبارت دیگر از وضعیت عادی نت روی سیم انگشت را بالا تر می گیریم.
ج) دوبل دیز (x):
هر گاه سمت چپ نتی واقع گردد آن نت را یک پرده بالا می برد.(زیر تر می کند)
د) دوبل بمل (♭♭):
هر گاه سمت چپ نتی واقع گردد آن نت را یک پرده پایین می برد.(بم تر می کند)
ه) بکار (♮):
هرگاه سمت چپ نتی که قبلا دیز یا بمل شده گذاشته شود، اثر نشانه پیشین را خنثی. به عبارت دیگر بکار یک علامت خنثی کننده است.
و) سُری (Sori) : نشانه ای است خاص موسیقی ایرانی که اگر در سمت چپ نتی قرار گیرد، آن را یک ربع پرده(یک چهارم) جلو می برد.(زیر می کند)
ی) کُرُن (Koron) : کُرُن نیز خاص موسیقی ایرانی است که اگر در سمت چپ نتی قرار گیرد، آن را یک ربع پرده (یک چهارم) به عقب می برد.(بم تر می کند). لازم به توضیح است که دو علامت سُری و کُرُن از ابداعات علینقی ویزری است.
انواع نیم پرده
بین نت های مختلف موسیقی نسبت مشخصی از زیر و بمی وجود دارد. بین بعضی از نت ها یک پرده فاصله و بین بعضی از آنها نیم پرده فاصله وجود دارد.در شکل زیر چند نمونه مشاهده می نمایید.
در ادامه مبحث به ذکر انواع نیم پرده می پردازیم. نیم پرده بر دوگونه است:
الف) نیم پرده دیاتونیک (Diatonique) : اگر نت های تشکیل دهنده ی یک فاصله نیم پرده ایی، «غیر همنام» باشند، نیم پرده دیاتونیک تشکیل می گردد. به عنوان مثال فاصله میان نت های «سل دیز» و «لا»نیم پرده دیاتونیک است. زیرا هر کدام از نت ها، نامی جدا و مستقل از دیگری دارد. در شکل زیر چند نمونه از فواصل نیم پرده ایی دیاتونیک مشاهده می گردد.
ب) نیم پرده کروماتیک (Chromatique) : اگر نت های تشکیل دهنده ی یک فاصله نیم پرده ایی، «همنام» باشند، نیم پرده کروماتیک شکل می گیرد.به عنوان مثال بین نت های «فا» تا «فا دیز» نیم پرده ی کروماتیک فاصله است. زیرا نت های تشکیل دهنده ی آن همنام می باشد.در زیر چند نمونه ی دیگر مشاهده می نمایید.
هرگاه فاصله یک پرده ایی میان نت های پیاپی به دو نیم پرده تقسیم شود، ناچار یکی از نیم پرده ها دیاتونیک ودیگری کروماتیک خواهد بود. مثلا میان نت های «ر» و «می»، نت «ر دیز»، نیم پرده اول را کروماتیک و دومی را دیاتونیک می کند ونت «می بمل» به عکس.
عزيزان در پست هاي بعد به دستگاه ها و جزئيات بيشتر مي پردازيم.
پرده بندی دستگاههای موسیقی ایرانی در كيبورد
پرده بندی دستگاه ها در موسیقی سنتی ایران برای صدای خوانندگان زن و مرد دو نوع کوک دارد، چپ کوک برای خوانندگان زن و راست کوک برای خوانندگان مرد.
درادامه پرده بندی هر دستگاه تشريح مي شود:
مفهومات کلی
قبل از اینکه پرده بندی دستگاه ها را توضیح داده شود باید برخی مفاهیم را تعریف کنيم:
منظور از عبارت پرده این هست که چه نتهایی از حالت بکار خارج می شوند و به چه صورتی در میآيند.
نت شاهد نتی است که در هر دستگاه حول محور این نت می چرخد، یعنی بیشترین استفاده را در دستگاه دارد.
نت ایست نتی است که جمله های دستگاه به آن ختم میشوند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الف) دیز (دی یز Diese) (♯):
هرگاه در سمت چپ نتی واقع شود، آن را نیم پرده بالا می برد(صدایش را نیم پرده زیرتر می کند.) یا به عبارت دیگر از وضعیت عادی نت روی سیم انگشت را پایین تر می گیریم.
ب) بمل (Bemol) (♭):
هر گاه سمت چپ نتی قرار می گیرد، آن را نیم پرده پایین می آورد(صدایش را بم می کند.)یا عبارت دیگر از وضعیت عادی نت روی سیم انگشت را بالا تر می گیریم.
ج) دوبل دیز (x):
هر گاه سمت چپ نتی واقع گردد آن نت را یک پرده بالا می برد.(زیر تر می کند)
د) دوبل بمل (♭♭):
هر گاه سمت چپ نتی واقع گردد آن نت را یک پرده پایین می برد.(بم تر می کند)
ه) بکار (♮):
هرگاه سمت چپ نتی که قبلا دیز یا بمل شده گذاشته شود، اثر نشانه پیشین را خنثی. به عبارت دیگر بکار یک علامت خنثی کننده است.
و) سُری (Sori) : نشانه ای است خاص موسیقی ایرانی که اگر در سمت چپ نتی قرار گیرد، آن را یک ربع پرده(یک چهارم) جلو می برد.(زیر می کند)
ی) کُرُن (Koron) : کُرُن نیز خاص موسیقی ایرانی است که اگر در سمت چپ نتی قرار گیرد، آن را یک ربع پرده (یک چهارم) به عقب می برد.(بم تر می کند). لازم به توضیح است که دو علامت سُری و کُرُن از ابداعات علینقی ویزری است.
انواع نیم پرده
بین نت های مختلف موسیقی نسبت مشخصی از زیر و بمی وجود دارد. بین بعضی از نت ها یک پرده فاصله و بین بعضی از آنها نیم پرده فاصله وجود دارد.در شکل زیر چند نمونه مشاهده می نمایید.
در ادامه مبحث به ذکر انواع نیم پرده می پردازیم. نیم پرده بر دوگونه است:
الف) نیم پرده دیاتونیک (Diatonique) : اگر نت های تشکیل دهنده ی یک فاصله نیم پرده ایی، «غیر همنام» باشند، نیم پرده دیاتونیک تشکیل می گردد. به عنوان مثال فاصله میان نت های «سل دیز» و «لا»نیم پرده دیاتونیک است. زیرا هر کدام از نت ها، نامی جدا و مستقل از دیگری دارد. در شکل زیر چند نمونه از فواصل نیم پرده ایی دیاتونیک مشاهده می گردد.
ب) نیم پرده کروماتیک (Chromatique) : اگر نت های تشکیل دهنده ی یک فاصله نیم پرده ایی، «همنام» باشند، نیم پرده کروماتیک شکل می گیرد.به عنوان مثال بین نت های «فا» تا «فا دیز» نیم پرده ی کروماتیک فاصله است. زیرا نت های تشکیل دهنده ی آن همنام می باشد.در زیر چند نمونه ی دیگر مشاهده می نمایید.
هرگاه فاصله یک پرده ایی میان نت های پیاپی به دو نیم پرده تقسیم شود، ناچار یکی از نیم پرده ها دیاتونیک ودیگری کروماتیک خواهد بود. مثلا میان نت های «ر» و «می»، نت «ر دیز»، نیم پرده اول را کروماتیک و دومی را دیاتونیک می کند ونت «می بمل» به عکس.
عزيزان در پست هاي بعد به دستگاه ها و جزئيات بيشتر مي پردازيم.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- Mr.Energy
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 1613
- تاریخ عضویت: جمعه ۴ تیر ۱۳۸۹, ۲:۱۱ ب.ظ
- امتیاز: 428
- اولین ساز: Casio Sa21
- کیبرد فعلی: Psr S970
- کارت صوتی: تو فکرش هستم
- میکروفون: WEM hc2000
- نرم افزار: Adobe Audition-Sonar
- موبایل: Note 3
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: در کنار S970 !!!
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
عالی بود سعید جان ... ادامه بده
به نیکی گرای و میازار کس
ره رستگــاری همینست و بس
ره رستگــاری همینست و بس
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
Mr.Energy نوشته شده:عالی بود سعید جان ... ادامه بده
روي چشم
بچه هاي ارتعاش كه كلي به من انرژي ميدن شما هم كه آقاي انرژي ديگه من به سرعت فانتوم بايد حركت كنم
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
-
- عضو کم کار
- پست: 9
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱, ۱:۳۰ ب.ظ
- امتیاز: 0
- اولین ساز: سه تار
- کیبرد فعلی: سه تار !
- موبایل: Nokia E7
- زمينه تخصص: نوازنده و خواننده
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
reza mohebi نوشته شده:این مبحث بی نظیره لطفا ادامه بدید ...
رضا جان لطف داری حتماً انشاالله با دستگاه شور شروع می کنم.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
-
- عضو فعال
- پست: 329
- تاریخ عضویت: جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰, ۱۲:۱۱ ق.ظ
- امتیاز: 136
- اولین ساز: PSR-640
- کیبرد فعلی: A2000
- کارت صوتی: createve-blaster
- نرم افزار: magix
- موبایل: LG-4XHD
- زمينه تخصص: ريتم سازي باكيبرد
- محل اقامت: خوزستان-
- تشکر شده: 1 دفعه
- تماس:
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
افرین سعید جان واقعا استادانه داری جلو میری ماشالا همه بچه های ارتعاش استادن براخودشون وهمشون مایه افتخار سایتن
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
SinaA2000 نوشته شده:افرین سعید جان واقعا استادانه داری جلو میری ماشالا همه بچه های ارتعاش استادن براخودشون وهمشون مایه افتخار سایتن
سینا جان ممنون به پای شما عزیزان که نمی رسیم.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دستگاههای موسیقی ایرانی براي كيبورد
راستی علامت های سری و کرن رو هم یادم رفته بود به اشتراک بذام :
ارادتمند
ارادتمند
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...