دانلود آموزش موسیقی
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- reza firouzfar
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 1056
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹, ۱۱:۵۸ ق.ظ
- امتیاز: 451
- اولین ساز: Casio ct700
- کیبرد فعلی: YAMAHA Tyros5-76 key
- میکروفون: AKG
- نرم افزار: CUBASE
- موبایل: HTC One
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- محل اقامت: ترکیه - استانبول
- تشکر شده: 1 دفعه
- تماس:
Re: دانلود آموزش موسیقی
با سپاس فراوان از همه دوستان بابت تهیه و توضیح در مورد دستگاه های موسیقی . .
نکته ای در طبقه بندی دستگاه ها دیدم که دستگاه افشاری از زیر مجموعه های دستگاه شور آورده شده و در تمام طبقه بندی های دستگاه ها در ایران هم به این مورد برخورد کردم ولی به نظر من دستگاه افشاری یکی از دستگاه های اصلی موسیقی هستش و نمیتونه از زیر مجموعه دستگاه شور قرار بگیره هر چند در ایران طبقه بندی به اینصورت صورت میگیره ولی به نظر من اشتباه هستش . .
نکته ای در طبقه بندی دستگاه ها دیدم که دستگاه افشاری از زیر مجموعه های دستگاه شور آورده شده و در تمام طبقه بندی های دستگاه ها در ایران هم به این مورد برخورد کردم ولی به نظر من دستگاه افشاری یکی از دستگاه های اصلی موسیقی هستش و نمیتونه از زیر مجموعه دستگاه شور قرار بگیره هر چند در ایران طبقه بندی به اینصورت صورت میگیره ولی به نظر من اشتباه هستش . .
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
رضا جان اسطوره دستگاه های موسیقی سنتی ایران ردیف نوازی میرزا عبدالله هست. که بدین گونه رده بندی کرده، که در انتهای کتاب خود مرکب نوازی رو آموزش داده. البته بعد از میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، ابوالحسن صبا و عبدالله خان دوامی و ... ردیف نوازی هایی به سلیقه خود انجام دادن.
به هر حال فکر می کنید چرا؟
چون در کوشه های خیلی سخت و پیچیده دستگاه های سنتی ما به دستگاه دیگری نزدیک می شود و اگر با مهارت خاصی از کوشه دستگاه شور به فرود یا اوج دستگاه دیگری مثل ابو عطا شویم، شنونده این فرود یا اوج و این تعویض را حس نمی کند ( منظورم به گوشش فالش نمی اد) ولی لذت می برد.
اما در پاسخ شما سلسله مراتب دستگاه به شرح زیر تقسیم می شود:
دستگاه
آواز یا مایه
گوشه
مثل دستگاه شور آواز بیات ترک درآمد اول (درآمد اول همان گوشه دستگاه هست)
دستگاه شور آواز ابوعطا گوشه رامکی
و مثلهای دیگه.....
البته اگر از لحاظ نت شناسی و مفهوم موسیقی نگاه کنی، آواز و دستگاه در یک گام نواخته می شود فقط و حتی نت های پایه هم با هم برابر است و تفاوت تنها در نت های اوج و فرود هست که در جزه مفصلا توضیح دادم.
ممنون
به هر حال فکر می کنید چرا؟
چون در کوشه های خیلی سخت و پیچیده دستگاه های سنتی ما به دستگاه دیگری نزدیک می شود و اگر با مهارت خاصی از کوشه دستگاه شور به فرود یا اوج دستگاه دیگری مثل ابو عطا شویم، شنونده این فرود یا اوج و این تعویض را حس نمی کند ( منظورم به گوشش فالش نمی اد) ولی لذت می برد.
اما در پاسخ شما سلسله مراتب دستگاه به شرح زیر تقسیم می شود:
دستگاه
آواز یا مایه
گوشه
مثل دستگاه شور آواز بیات ترک درآمد اول (درآمد اول همان گوشه دستگاه هست)
دستگاه شور آواز ابوعطا گوشه رامکی
و مثلهای دیگه.....
البته اگر از لحاظ نت شناسی و مفهوم موسیقی نگاه کنی، آواز و دستگاه در یک گام نواخته می شود فقط و حتی نت های پایه هم با هم برابر است و تفاوت تنها در نت های اوج و فرود هست که در جزه مفصلا توضیح دادم.
ممنون
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- reza firouzfar
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 1056
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹, ۱۱:۵۸ ق.ظ
- امتیاز: 451
- اولین ساز: Casio ct700
- کیبرد فعلی: YAMAHA Tyros5-76 key
- میکروفون: AKG
- نرم افزار: CUBASE
- موبایل: HTC One
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- محل اقامت: ترکیه - استانبول
- تشکر شده: 1 دفعه
- تماس:
Re: دانلود آموزش موسیقی
مرسی سعید جان از توضیحات مفیدت ولی باز هم من جواب سوالم رو نگرفتم . . برای من سواله که چرا افشاری جزو طبقه بندی دستگاه های اصلی ایرانی نیست ؟ ؟ چون من با مطالعه در موسیقی عربی و دستگاه های موسیقی عربی که برگرفته از موسیقی و دستگاه های ایرانی هستند و منبعی بسیار قدیمی تر از استاد میرزا عبدااله دارند کردم همیشه دستگاه افشاری جزو دستگاه های اصلی طبقه بندی میشن . . من احتمال میدم که این مشکل به دلیل وقفه 400 یا 500 ساله که در موسیقی ایرانی پیش اومده میتونه باشه و همونطور که شما هم در لابه لای حرفاتون گفتید هر یک از اساتید به سلیقه خودشون این کار رو در 100 ساله اخیر انجام دادند و اندیشه دوباره و تجزیه تحلیل مجدد درباره این طبقه بندی ها به نظر من شاید خالی از اشکال نباشه . .
- MNS
- عضو فعال
- پست: 255
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰, ۳:۱۶ ق.ظ
- امتیاز: 302
- اولین ساز: Casio-CT637
- کیبرد فعلی: Tyros 3
- کارت صوتی: Realtek HD
- نرم افزار: LMMS, Anvil, PriMus, Audacity
- موبایل: Huawei Mate 9
- زمينه تخصص: نرم افزارهاي آهنگسازي
- محل اقامت: آلمان، اشتوتگارت
- تشکر شده: 8 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
reza firouzfar نوشته شده:مرسی سعید جان از توضیحات مفیدت ولی باز هم من جواب سوالم رو نگرفتم . . برای من سواله که چرا افشاری جزو طبقه بندی دستگاه های اصلی ایرانی نیست ؟ ؟ چون من با مطالعه در موسیقی عربی و دستگاه های موسیقی عربی که برگرفته از موسیقی و دستگاه های ایرانی هستند و منبعی بسیار قدیمی تر از استاد میرزا عبدااله دارند کردم همیشه دستگاه افشاری جزو دستگاه های اصلی طبقه بندی میشن . . من احتمال میدم که این مشکل به دلیل وقفه 400 یا 500 ساله که در موسیقی ایرانی پیش اومده میتونه باشه و همونطور که شما هم در لابه لای حرفاتون گفتید هر یک از اساتید به سلیقه خودشون این کار رو در 100 ساله اخیر انجام دادند و اندیشه دوباره و تجزیه تحلیل مجدد درباره این طبقه بندی ها به نظر من شاید خالی از اشکال نباشه . .
با اجازه از آقا سعید استادمون،
ببین رضا جان دستگاه ها ی موسیقی توالی نت های ثابت هستن. (فواصل نوت های مشخص). پس اولین نکته ای که به ذهن میرسه اینه که با ترانسپوزیشن، دستگاه تغییری نمیکنه. البته بصورت سنتی، بعضی دستگاه ها در کلید های خاصی زده میشه تا با اون جال و هوای خاصی که سالهاست مردم بهش عادت کردن و بسیاری از آهنگ ها توش زده شده سازگاری داشته باشه ولی اجباری وجود نداره.
حالا وقتی مثلا یک دستگاه مشخص را انتخاب کردیم، این دستگاه توی خودش یک سری آواز داره بدین صورت که بسته به این که بیشتر اوج و فرود هامون روی کدوم نوت ها باشه حال آهنگ کلی فرق میکنه و بهش میکن آواز. به همین دلیله که مثلا آواز های ابو عطا، افشاری و بیات ترک در جالت عادی (بدون ورود به گوشه ها) دارای یک فواصل نوت یکسان هستند که به اون دستگاه شور گفته میشه. ولی نوت های اوج و فرود و ... فرق میکنه. البته بعضی آواز ها توالی نوت های کمی منفاوتی دارند ولی این دلیل نمیشه که اونها را دستگاه جداگونه حساب کنیم.
مثال هایی هم وجود داره که گاهی به آواز دستگاه میگن که مثلا آواز اصفهان در دستگاه همایون را عموما بهش دستگاه اصفهان میگن. چون خیلی کاربرد داره و تعداد آهنگ های زده شده توی اصفهان از خود آهنگ های توی دستگاه همایون بیشتره. و این که تعداد گوشه هاش از نظر تعداد و تنوع با بعضی از دستگاه ها قابل مقایسه است.
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
MNS نوشته شده:reza firouzfar نوشته شده:مرسی سعید جان از توضیحات مفیدت ولی باز هم من جواب سوالم رو نگرفتم . . برای من سواله که چرا افشاری جزو طبقه بندی دستگاه های اصلی ایرانی نیست ؟ ؟ چون من با مطالعه در موسیقی عربی و دستگاه های موسیقی عربی که برگرفته از موسیقی و دستگاه های ایرانی هستند و منبعی بسیار قدیمی تر از استاد میرزا عبدااله دارند کردم همیشه دستگاه افشاری جزو دستگاه های اصلی طبقه بندی میشن . . من احتمال میدم که این مشکل به دلیل وقفه 400 یا 500 ساله که در موسیقی ایرانی پیش اومده میتونه باشه و همونطور که شما هم در لابه لای حرفاتون گفتید هر یک از اساتید به سلیقه خودشون این کار رو در 100 ساله اخیر انجام دادند و اندیشه دوباره و تجزیه تحلیل مجدد درباره این طبقه بندی ها به نظر من شاید خالی از اشکال نباشه . .
با اجازه از آقا سعید استادمون،
ببین رضا جان دستگاه ها ی موسیقی توالی نت های ثابت هستن. (فواصل نوت های مشخص). پس اولین نکته ای که به ذهن میرسه اینه که با ترانسپوزیشن، دستگاه تغییری نمیکنه. البته بصورت سنتی، بعضی دستگاه ها در کلید های خاصی زده میشه تا با اون جال و هوای خاصی که سالهاست مردم بهش عادت کردن و بسیاری از آهنگ ها توش زده شده سازگاری داشته باشه ولی اجباری وجود نداره.
حالا وقتی مثلا یک دستگاه مشخص را انتخاب کردیم، این دستگاه توی خودش یک سری آواز داره بدین صورت که بسته به این که بیشتر اوج و فرود هامون روی کدوم نوت ها باشه حال آهنگ کلی فرق میکنه و بهش میکن آواز. به همین دلیله که مثلا آواز های ابو عطا، افشاری و بیات ترک در جالت عادی (بدون ورود به گوشه ها) دارای یک فواصل نوت یکسان هستند که به اون دستگاه شور گفته میشه. ولی نوت های اوج و فرود و ... فرق میکنه. البته بعضی آواز ها توالی نوت های کمی منفاوتی دارند ولی این دلیل نمیشه که اونها را دستگاه جداگونه حساب کنیم.
مثال هایی هم وجود داره که گاهی به آواز دستگاه میگن که مثلا آواز اصفهان در دستگاه همایون را عموما بهش دستگاه اصفهان میگن. چون خیلی کاربرد داره و تعداد آهنگ های زده شده توی اصفهان از خود آهنگ های توی دستگاه همایون بیشتره. و این که تعداد گوشه هاش از نظر تعداد و تنوع با بعضی از دستگاه ها قابل مقایسه است.
با تشکر ازتوضیحات خیلی کامل مهرداد عزیز
انقدر کامل بود که من سخنی ندارم.
ولی همانطور که من در تئوری موسیقی نیز توضیحدادم ما یک همچین شرایطی رو در موسیقی غربی و کلاسیک داریم مثلاً وقتی گام ماژورمی نوازیم با تغییر در چیدمان همان نت های ماژور می توانیم بلوز بنوازیم و یامثلاَ با نزدن دو نت در یک گام ماژور اون رو به پنتاتونیک تیدیل کنیم که این بدینمعنا نیست که ما از گام ماژور بیرون زدیم بلکه ما گام ماژور بلوز یا گام ماژورپنتاتونیک داریم می نوازیم.
و این دقیقاً به مانند این است که ما به گامبگوییم: دستگاه و به تغییر چیدمان هابگوییم آواز:
مثال ایرانیزه شده: دستگاه لا ماژور آواز پنتاتونیک( که البته این فقط برای ایجاد ذهینیت شما هست که در واقعیاً همچنین چیزی نمیگیم). غربی ها در واقع به آن می گن: گام لاماژور پنتاتونیک مثل ما که می گیم دستگاهشور آواز افشاری.
حتی ما بنوعی در موسیقی غرب گوشه هم داریم :مثل گام های ماژور یا مینور ملودیک یا هارمونیک و ... که بیشتر در بخش تئوری توضیحدادم.
اگر بخش تئوری موسیقی رو مطالعه کنید ماهیتاین موضوع را بهتر شرح دادم. لطفاً این بخش رو هم پیشنهاد می کنم دوستان مطالعهکنند. البته می دونم که این بخش رو همه استادید بهتر از من بلدن ولی ما اونجا فقطدرس جواب دادیم.
امیدوارم تونسته باشم منظور رو برسونم
ممنون
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- MNS
- عضو فعال
- پست: 255
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰, ۳:۱۶ ق.ظ
- امتیاز: 302
- اولین ساز: Casio-CT637
- کیبرد فعلی: Tyros 3
- کارت صوتی: Realtek HD
- نرم افزار: LMMS, Anvil, PriMus, Audacity
- موبایل: Huawei Mate 9
- زمينه تخصص: نرم افزارهاي آهنگسازي
- محل اقامت: آلمان، اشتوتگارت
- تشکر شده: 8 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
saeedmv نوشته شده:اگر بخش تئوری موسیقی رو مطالعه کنید ماهیتاین موضوع را بهتر شرح دادم. لطفاً این بخش رو هم پیشنهاد می کنم دوستان مطالعهکنند. البته می دونم که این بخش رو همه استادید بهتر از من بلدن ولی ما اونجا فقطدرس جواب دادیم.<o:p></o:p>امیدوارم تونسته باشم منظور رو برسونم<o:p></o:p>ممنون<o:p></o:p>
سعید جان دمت گرم
خیلی بخش خوب و پر محتوایی است.
واقعا زحمت کشیدی
- reza firouzfar
- با تعداد پست های زیاد
- پست: 1056
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹, ۱۱:۵۸ ق.ظ
- امتیاز: 451
- اولین ساز: Casio ct700
- کیبرد فعلی: YAMAHA Tyros5-76 key
- میکروفون: AKG
- نرم افزار: CUBASE
- موبایل: HTC One
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- محل اقامت: ترکیه - استانبول
- تشکر شده: 1 دفعه
- تماس:
- atashi
- عضو ویژه
- پست: 288
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
- امتیاز: 54
- اولین ساز: CASIO sa21
- کیبرد فعلی: تایروس 5
- موبایل: note 4
- زمينه تخصص: نوازندگي كيبرد
- محل اقامت: شیراز
- تشکر شده: 1 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
اساتید بزرگ همیشه اختلاف نظر بینشون هست ...مثلا استاد علینقی وزیری که اولین استاد هستند که موسیقی را علمی و نت را به ایران اوردند و شاید به نوعی بشه گفت
استاد همه اساتید بزرگ بودند مخالف دستگاه سه گاه بودند ظاهرا عقیده ایشون این بوده که این دستگاه فاقد اصول علمی هست ......یا مثلا دستگاه راست پنجگاه خیلی
شباهت به ماهور داره و فقط اختلافش با ماهور در گردش ملودی هست ولی اساتید این ها رو دو دستگاه جدا میدونن ...........
من این تضاد هارو به نوعی دوست دارم چون باعث میشه علاقمندان به موسیقی ایرانی بیشتر کنکاش کنن و این یعنی پیشرفت .....
امیدوارم موسیقی ایرانی بتونه جایگاه بهتری پیدا کنه همه میدونیم که موسیقی ترک و عرب و حتی تا حدودی هندوستان وام گرفته از موسیقی ما هست
ولی متاسفانه چند دهه گذشته موسیقی ملی واصیل ما بهش درست بها داده نشد واین شد که کشورهای دیگه سازهای ملی و اصیل ما را به نام
خودشون به ثبت میرسونن و ما ..........امیدوارم بیشتر به موسیقی ملی و سنتیمون بها بدیم ......
استاد همه اساتید بزرگ بودند مخالف دستگاه سه گاه بودند ظاهرا عقیده ایشون این بوده که این دستگاه فاقد اصول علمی هست ......یا مثلا دستگاه راست پنجگاه خیلی
شباهت به ماهور داره و فقط اختلافش با ماهور در گردش ملودی هست ولی اساتید این ها رو دو دستگاه جدا میدونن ...........
من این تضاد هارو به نوعی دوست دارم چون باعث میشه علاقمندان به موسیقی ایرانی بیشتر کنکاش کنن و این یعنی پیشرفت .....
امیدوارم موسیقی ایرانی بتونه جایگاه بهتری پیدا کنه همه میدونیم که موسیقی ترک و عرب و حتی تا حدودی هندوستان وام گرفته از موسیقی ما هست
ولی متاسفانه چند دهه گذشته موسیقی ملی واصیل ما بهش درست بها داده نشد واین شد که کشورهای دیگه سازهای ملی و اصیل ما را به نام
خودشون به ثبت میرسونن و ما ..........امیدوارم بیشتر به موسیقی ملی و سنتیمون بها بدیم ......
-
- مدیر کل
- پست: 8535
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷, ۵:۱۵ ق.ظ
- امتیاز: 1175
- اولین ساز: Casio SA21
- کیبرد فعلی: A5000 - EA7 - MODX
- نرم افزار: MAGIX STUDIO 2022
- زمينه تخصص: برنامه سازي كيبرد
- تشکر کرده: 235 دفعه
- تشکر شده: 291 دفعه
Re: دانلود آموزش موسیقی
بسیار عالی و ممنون از استاد سعید و مهرداد و حسین. بسی استفاده کردیم.
موضوع پر محتوایی است.
موضوع پر محتوایی است.
لطفا از دکمه تشکر در گوشه پست استفاده کنید برای بالا رفتن امتیاز موضوع