1 - ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
مدیران انجمن: behrang، mojtaba190
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
خب تا بهرنگ جان پلسخ منو بده به ادامه مطلب مي پردازيم:
علامت هاي تغييردهنده ي نت ها:
- ديز
هرگاه اين علامت سمت چپ نتي قرار گيرد، آن نت نيم پرده زيرتر مي شود.
- بمل
هرگاه اين علامت سمت چپ نتي قرار گيرد، آن نت نيم پرده بم تر مي شود.
- بكار
علامت بكار خنثي كننده است. بدين معني كه هرگاه چپ نتي قرار گيرد، تاثير علامت هاي قبل را از بين مي برد. مثلا اگر نت رِ در يك ملودي ديز شده باشد (رِ ديز) و در جاي ديگر اگر علامت بكار سمت چپ نت رِ گذاشته شود آن نت رِ نواخته مي شود.
بنابراين همين دستور العمل براي علامت بمل صادق است.
علامت هاي تغييردهنده ي نت ها:
- ديز
هرگاه اين علامت سمت چپ نتي قرار گيرد، آن نت نيم پرده زيرتر مي شود.
- بمل
هرگاه اين علامت سمت چپ نتي قرار گيرد، آن نت نيم پرده بم تر مي شود.
- بكار
علامت بكار خنثي كننده است. بدين معني كه هرگاه چپ نتي قرار گيرد، تاثير علامت هاي قبل را از بين مي برد. مثلا اگر نت رِ در يك ملودي ديز شده باشد (رِ ديز) و در جاي ديگر اگر علامت بكار سمت چپ نت رِ گذاشته شود آن نت رِ نواخته مي شود.
بنابراين همين دستور العمل براي علامت بمل صادق است.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
-دوبل ديز
همانطور كه از اسمش پيداست دوبرابر ديز ارزش دارد يعني نت را دو نيم پرده (معادل يك پرده) زير تر مي كند.
-دوبل بمل
همانطور كه از اسمش پيداست دوبرابر بمل ارزش دارد يعني نت را دو نيم پرده (معادل يك پرده) بم تر مي كند.
همانطور كه از اسمش پيداست دوبرابر ديز ارزش دارد يعني نت را دو نيم پرده (معادل يك پرده) زير تر مي كند.
-دوبل بمل
همانطور كه از اسمش پيداست دوبرابر بمل ارزش دارد يعني نت را دو نيم پرده (معادل يك پرده) بم تر مي كند.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
نت هاي آنارمونيك (Enharmonic Notes)
دو نت را که دارای یک صدا ولی اسامی متفاوت باشند نسبت به هم آنارمونیک می نامند. اگر نت بم(نت اول) يک فاصله را نيم پردهء کروماتيک پائين يا نت زير (نت دوم) را نيم پرده کروماتيک بالا ببريم فاصله دورتر می شود؛ ولی تعداد فاصله های ميانی آن ثابت می ماند. همچنين نت هاي آنارمونيك را نت هاي مترادف نيز مي گويند. بنابراين همانگونه كه در تصوير زير پيداست اگر نت رِ را نتم پرده بالا ببريم (ر را ديز كنيم) و نت مي را نيم پرده پايين آوريم (مي را بمل كنيم)، هر دو يك صدا مي دهند اما نام نت آنها متفاوت است.
دو نت را که دارای یک صدا ولی اسامی متفاوت باشند نسبت به هم آنارمونیک می نامند. اگر نت بم(نت اول) يک فاصله را نيم پردهء کروماتيک پائين يا نت زير (نت دوم) را نيم پرده کروماتيک بالا ببريم فاصله دورتر می شود؛ ولی تعداد فاصله های ميانی آن ثابت می ماند. همچنين نت هاي آنارمونيك را نت هاي مترادف نيز مي گويند. بنابراين همانگونه كه در تصوير زير پيداست اگر نت رِ را نتم پرده بالا ببريم (ر را ديز كنيم) و نت مي را نيم پرده پايين آوريم (مي را بمل كنيم)، هر دو يك صدا مي دهند اما نام نت آنها متفاوت است.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
انواع نيم پرده:
تغيير نيم پرده نت ها به دو روش زير انجام مي شود:
- نيم پرده دياتونيك
به دو نت که هم اسم نبوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده دیاتونیک گويند. براي مثال ميان سي و دو يا ميان دو ديز و ر نيم پرده دياتونيك گفته مي شود. (يعني مثلاً ميان نت دو و دو ديز نيم پرده دياتونيك نيست).
- نيم پرده كروماتيك
دو نت که هم اسم بوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده کروماتیک نامیده می شوند. مثل نت دو و دو ديز نيم پرده كرماتيك فاصله مي باشد.
بنابراين هر پرده از یک نیم پرده کروماتیک (5 کما) و یک نیم پرده دیاتونیک (4 کما) یا بلعکس تشکیل شده است .
تغيير نيم پرده نت ها به دو روش زير انجام مي شود:
- نيم پرده دياتونيك
به دو نت که هم اسم نبوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده دیاتونیک گويند. براي مثال ميان سي و دو يا ميان دو ديز و ر نيم پرده دياتونيك گفته مي شود. (يعني مثلاً ميان نت دو و دو ديز نيم پرده دياتونيك نيست).
- نيم پرده كروماتيك
دو نت که هم اسم بوده و نیم پرده فاصله داشته باشند، نیم پرده کروماتیک نامیده می شوند. مثل نت دو و دو ديز نيم پرده كرماتيك فاصله مي باشد.
بنابراين هر پرده از یک نیم پرده کروماتیک (5 کما) و یک نیم پرده دیاتونیک (4 کما) یا بلعکس تشکیل شده است .
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
خب عزيزان از اين مبحث به بعد كم كم داريم وارد مبحث كمي حرفه اي تر مي شيم
يكي از مباحث پيشنياز هارموني بحث فواص در موسيقي هست كه به آن مي پردازيم:
فواصل در موسيقي:
تعریف فاصله : در موسیقی اختلاف زیر و بمی (زیرایی) یا نسبت تواتر میان دو صدا را فاصله گویند. (تئوری موسیقی اثر مصطفی کمال پورتراب)
دو نت متوالی تشکیل فاصله متصل و دو نت غیر متوالی تشکیل فاصله منفصل می دهند. برای مثال ، میان نت "دو" و "ر" ، فاصله متصل و میان نتهای "دو" و "می" فاصله منفصل است.
برای مشخص نمودن فاصله دو نت , کافیست از نت اول شروع به شمارش متوالی نتها کرده تا به نت دیگر برسیم. برای نمونه ، میخواهیم فاصله بین دو نت Do و Fa را تعیین کنیم. برای این کار از نت Do شروع به شمارش کرده تا به نت Fa برسیم.
1-Do 2-Re 3-Mi 4-Fa
میبینیم که فاصله میان نتهای Do و Fa، فاصله چهارم است.
نکته! فاصله همیشه از نت بم به نت زیر محاسبه میشود. (فاصله Do تا Fa ، چهارم و فاصله Fa تا Do ، پنجم است.)
خود نت مبداء و مقصد نیز در محاسبه فاصله شمارش می شوند.
دیز و بمل و علائم تغییر دهنده دیگر، در تعیین عدد فاصله نتها تاثیری ندارند. (عدد فاصله بین Do تا Fa برابرعدد فاصله میان Do و Fa# است که هر دو مورد تشکیل فاصله چهارم می دهند.)
یک نمونه: دو نت Fa# و Sol b آنارمونیک هستند ولی فواصلی که با نتهای دیگر تشکیل می دهند برابر نیست .
Do تا Fa# = فاصله چهارم
Do تا Sol b = فاصله پنجم در بین 7 نت موسیقی به جز نت "دو" تا "سی" و "می" تا "فا" که جزو نت های استثنایی هستند، همگی دارای 1 پرده فاصله و "دو" تا "سی" و "می" تا "فا" نیم پرده فاصله دارند.
يكي از مباحث پيشنياز هارموني بحث فواص در موسيقي هست كه به آن مي پردازيم:
فواصل در موسيقي:
تعریف فاصله : در موسیقی اختلاف زیر و بمی (زیرایی) یا نسبت تواتر میان دو صدا را فاصله گویند. (تئوری موسیقی اثر مصطفی کمال پورتراب)
دو نت متوالی تشکیل فاصله متصل و دو نت غیر متوالی تشکیل فاصله منفصل می دهند. برای مثال ، میان نت "دو" و "ر" ، فاصله متصل و میان نتهای "دو" و "می" فاصله منفصل است.
برای مشخص نمودن فاصله دو نت , کافیست از نت اول شروع به شمارش متوالی نتها کرده تا به نت دیگر برسیم. برای نمونه ، میخواهیم فاصله بین دو نت Do و Fa را تعیین کنیم. برای این کار از نت Do شروع به شمارش کرده تا به نت Fa برسیم.
1-Do 2-Re 3-Mi 4-Fa
میبینیم که فاصله میان نتهای Do و Fa، فاصله چهارم است.
نکته! فاصله همیشه از نت بم به نت زیر محاسبه میشود. (فاصله Do تا Fa ، چهارم و فاصله Fa تا Do ، پنجم است.)
خود نت مبداء و مقصد نیز در محاسبه فاصله شمارش می شوند.
دیز و بمل و علائم تغییر دهنده دیگر، در تعیین عدد فاصله نتها تاثیری ندارند. (عدد فاصله بین Do تا Fa برابرعدد فاصله میان Do و Fa# است که هر دو مورد تشکیل فاصله چهارم می دهند.)
یک نمونه: دو نت Fa# و Sol b آنارمونیک هستند ولی فواصلی که با نتهای دیگر تشکیل می دهند برابر نیست .
Do تا Fa# = فاصله چهارم
Do تا Sol b = فاصله پنجم در بین 7 نت موسیقی به جز نت "دو" تا "سی" و "می" تا "فا" که جزو نت های استثنایی هستند، همگی دارای 1 پرده فاصله و "دو" تا "سی" و "می" تا "فا" نیم پرده فاصله دارند.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
- فواصل ساده و تركيبي
اگر عدد فاصله از 8 (اکتاو) كمتر باشد به آن فواصل ساده و اگر از اکتاو تجاوز کند ترکیبی نام دارد .
برای ترکیبی کردن یک فاصله ساده کافی است که نت زیر( دوم ) آن را یک یا چند اکتاو بالا یا نت بم ( اول ) آن را یک یا چند اکتاو پائین ببریم .
کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آنها عوض نمی شود، یعنی فاصله های درست در ترکیبی درست و فاصله های بزرگ و کوچک در ترکیبی کوچک خواهد بود .
فاصله ترکیبی همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد 7 به فاصله ساده ان به دست می آید .
مثلاً اگر فاصله سوم بزرگ را به اندازه یک اکتاو دور کنیم فاصله دهم بزرگ و اگر به اندازه دو اکتاو دور کنیم فاصله هفدهم بزرگ حاصل می شود .
17=7+7+3 10=7+3
برای ساده کردن فاصله های ترکیبی نیز باید یک یا چند عدد 7 از آن کسر کرد تا فاصله ساده آن به دست آید .
مثلاً از فاصله هجدهم درست می توان دو عدد 7 کسر کرد تاعدد چهارباقی بماند و نتیجه چهارم درست شود .
4= (7+7) -18
اگر عدد فاصله از 8 (اکتاو) كمتر باشد به آن فواصل ساده و اگر از اکتاو تجاوز کند ترکیبی نام دارد .
برای ترکیبی کردن یک فاصله ساده کافی است که نت زیر( دوم ) آن را یک یا چند اکتاو بالا یا نت بم ( اول ) آن را یک یا چند اکتاو پائین ببریم .
کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آنها عوض نمی شود، یعنی فاصله های درست در ترکیبی درست و فاصله های بزرگ و کوچک در ترکیبی کوچک خواهد بود .
فاصله ترکیبی همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد 7 به فاصله ساده ان به دست می آید .
مثلاً اگر فاصله سوم بزرگ را به اندازه یک اکتاو دور کنیم فاصله دهم بزرگ و اگر به اندازه دو اکتاو دور کنیم فاصله هفدهم بزرگ حاصل می شود .
17=7+7+3 10=7+3
برای ساده کردن فاصله های ترکیبی نیز باید یک یا چند عدد 7 از آن کسر کرد تا فاصله ساده آن به دست آید .
مثلاً از فاصله هجدهم درست می توان دو عدد 7 کسر کرد تاعدد چهارباقی بماند و نتیجه چهارم درست شود .
4= (7+7) -18
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
خب دوستان داريم به مسائل تئوريكال پيچيده كم كم نزديك مي شيم مبحث بعدي بنيه فاصله هست:
- بنيه فواصل
اگر نتهای موسیقی را از Do نوشته و همه نتهای متوالی را ذکر کنیم تا دوباره به نت Do برسیم , فاصله نتهای حاصله از نت Do بم ، چنین خواهد بود.
Do – Re – Mi – Fa- Sol – La – Si –Do
Do - Re = دوم بزرگ (یک پرده)
Do - M i= سوم بزرگ (دو پرده)
Do - Fa = چهارم درست (دو پرده و نیم)
Do - So l = پنچم درست (سه و نیم پرده)
Do - La =ششم بزرگ (چهار و نیم پرده)
Do – Si = هفتم بزرگ (پنج و نیم پرده)
Do – Do = هشتم درست (شش پرده)
بنابراين كلاً فواصل از لحاظ بنيه هاشون به دو دسته سه بنيه اي و چهار بنيه اي تقسيم مي شوند.
- بنيه فواصل
اگر نتهای موسیقی را از Do نوشته و همه نتهای متوالی را ذکر کنیم تا دوباره به نت Do برسیم , فاصله نتهای حاصله از نت Do بم ، چنین خواهد بود.
Do – Re – Mi – Fa- Sol – La – Si –Do
Do - Re = دوم بزرگ (یک پرده)
Do - M i= سوم بزرگ (دو پرده)
Do - Fa = چهارم درست (دو پرده و نیم)
Do - So l = پنچم درست (سه و نیم پرده)
Do - La =ششم بزرگ (چهار و نیم پرده)
Do – Si = هفتم بزرگ (پنج و نیم پرده)
Do – Do = هشتم درست (شش پرده)
بنابراين كلاً فواصل از لحاظ بنيه هاشون به دو دسته سه بنيه اي و چهار بنيه اي تقسيم مي شوند.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
- فواصل سه بنيه اي
سه بنيه اي ها روي شماره هاي ترتيبي 1 / 4 / 5 / 8 و صفتهاي: افزوده / درست (اصلي) / كاسته مي شناسند. يعني به فواصل يكم، چهارم، پنجم و هشتم فاصله هاي سه بنيه اي گويند.
مثال فواصل چهارم: كه در شكل زير هرسه فاصله، چهارم هستند ولي ميزان پرده هاي آنها با هم متفاوت است.
در شكل بالا ملاحظه مي كنيد كه چهارم كاسته نيم پرده از چهارم درست كوچكتر است و همينطور چهارم افزوده نيم پرده از چهارم درست بزرگتر است.
بنابرين مي توان تصوير زير را نتيجه گرفت:
با توضيحات فوق در ميابيم كه بين نت هاي سي و فا سه پرده فاصله وجود دارد بنابراين يك فاصله درست نيست. پس همانطور كه در تصوير زير پيداست با كمك گرفتن از علامت ديز براي نت فا، اين نت را نيم پرده بالا برده تا فاصله ي بين اين دونت به سه پرده و نيم برسد و حال ما يك فاصله پنجم درست داريم.
سه بنيه اي ها روي شماره هاي ترتيبي 1 / 4 / 5 / 8 و صفتهاي: افزوده / درست (اصلي) / كاسته مي شناسند. يعني به فواصل يكم، چهارم، پنجم و هشتم فاصله هاي سه بنيه اي گويند.
مثال فواصل چهارم: كه در شكل زير هرسه فاصله، چهارم هستند ولي ميزان پرده هاي آنها با هم متفاوت است.
در شكل بالا ملاحظه مي كنيد كه چهارم كاسته نيم پرده از چهارم درست كوچكتر است و همينطور چهارم افزوده نيم پرده از چهارم درست بزرگتر است.
بنابرين مي توان تصوير زير را نتيجه گرفت:
با توضيحات فوق در ميابيم كه بين نت هاي سي و فا سه پرده فاصله وجود دارد بنابراين يك فاصله درست نيست. پس همانطور كه در تصوير زير پيداست با كمك گرفتن از علامت ديز براي نت فا، اين نت را نيم پرده بالا برده تا فاصله ي بين اين دونت به سه پرده و نيم برسد و حال ما يك فاصله پنجم درست داريم.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
- فاصله صفر پرده
به فاصله بين دو نت همصدا كه نت يكم درست هم باشند و پشت سر هم تكرار مي شوند، فاصله صفر پرده گفته مي شود.
به فاصله بين دو نت همصدا كه نت يكم درست هم باشند و پشت سر هم تكرار مي شوند، فاصله صفر پرده گفته مي شود.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...
- saeedmv
- مدیر بخش تئوری موسیقی و پیانو
- پست: 346
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹, ۱:۳۸ ب.ظ
- امتیاز: 264
- اولین ساز: Casio CT-700
- کیبرد فعلی: Yamaha-Tyros2
- کارت صوتی: M-Audio Fast Track P
- میکروفون: Alctron-MC001
- نرم افزار: Adobe Audition, Cubase
- موبایل: iPhone 5S
- زمينه تخصص: آهنگسازي حرفه اي
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 2 دفعه
- تشکر شده: 7 دفعه
Re: ارتفاع (زير و بمي) – Pitch
- فواصل چهار بنيه اي
چهاربنيه اي ها روي شماره هاي ترتيبي 2 / 3 / 6 / 7 و صفتهاي: افزوده / بزرگ(اصلي) / كوچك / كاسته مي شناسند. يعني به فواصل دوم، سوم، ششم و هفتم فاصله ها چهار بنيه اي گويند.
بنابراين همانطور كه از اسم اين فواصل پيداست شامل چهار بنيه از قبيل افزوده، بزرگ، كوچك و كاسته است كه در تصوير زير فرمول پرده بندي آنرا ملاحظه مي كنيد.
چهاربنيه اي ها روي شماره هاي ترتيبي 2 / 3 / 6 / 7 و صفتهاي: افزوده / بزرگ(اصلي) / كوچك / كاسته مي شناسند. يعني به فواصل دوم، سوم، ششم و هفتم فاصله ها چهار بنيه اي گويند.
بنابراين همانطور كه از اسم اين فواصل پيداست شامل چهار بنيه از قبيل افزوده، بزرگ، كوچك و كاسته است كه در تصوير زير فرمول پرده بندي آنرا ملاحظه مي كنيد.
Mama, she has taught me well
مامان به من خوب یاد داد
Told me when I was young
وقتی جوان بودم به من گفت
Son, your life’s an open book
پسرم، زندگیت مانند یک کتاب باز است
Don’t close it before it’s done
تا تمامش نکردی آن را نبند ...